Istnieje co najmniej od XIV w. i do 1806 r. otoczony był cmentarzem grzebalnym. Kościół murowany, orientowany, niegdyś gotycki i odbudowany po pożarze 1606 r. i 1715 r. Częściowo spalony w 1806 r. i odbudowany w l. 1807–1822, eklektyczny, z fragmentami gotyckich ścian. Rozbudowany w 1854 r. o wschodnią zakrystię, a w l. 1873–1878 o neogotycką kaplicę św. Józefa. W 1933 r. wpisany do rejestru zabytków. W l. 50. XX w. na ścianach i sklepieniach naw oraz prezbiterium wykonano sztukaterie o formach rokokowych (aut. Jana Żaka), stiuki kolumn i ołtarza głównego (wyk. Leon Cybiński), a także sklepienie w prezbiterium. Trzy ołtarze barokowo-klasycyzujące, z przekształconymi zwieńczeniami. W kaplicy św. Józefa neogotycki ołtarz z ok. 1898 r., (wyk. warsztat Antoniego Szymańskiego) i neogotycka chrzcielnica . Na fasadzie świątyni dwie tablice z 1925 r. (proj. Władysława Marcinkowskiego) upamiętniające ofiary I wojny, powstania wielkopolskiego oraz wojny polsko-bolszewickiej, a na ścianie północnej – ks. Kazimierza Niesiołowskiego (z 1974 r.) i ks. Jerzego Popiełuszki (z 1999 r.) oraz dwie tablice poświęcone św. Janowi Chrzcicielowi, patronowi Pleszewa od 2003 r. Po stronie południowej kościoła kapliczka-grota Matki Boskiej z Lourdes (z 1930 r.), „Mur pamięci” z 2006 r. oraz pomnik Jana Pawła II.
Flesz PPL – sierpień 2021
W sierpniowym wydaniu serwisu samorządowego mowa m.in. o kolejnej inwestycji w bazę oświatową. Tym razem chodzi o rozbudowę i remont szkoły w Lenartowicach. Spotykamy się również z pleszewskim artystą Sławomirem Danielskim, aby porozmawiać na temat muralu, jaki powstał na „Złotym mieczu” w Pleszewie oraz z konserwatorem z Uniwersytetu w Toruniu, który opowiada o renowacji barokowej figury na rynku. Zaglądamy też do nowego miasteczka ruchu drogowego. Mówimy też o nowej usłudze bibliotecznej i innych ważnych dla mieszkańców sprawach. Zapraszamy!
Centrum Wspierania Inicjatyw Obywatelskich
Sprzedaż działki niezabudowanej – Borucin
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew
Ogłasza I przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki niezabudowanej, położonej w miejscowości Borucin, będącej własnością Miasta i Gminy Pleszew, zapisanej w KW nr KZ1P/00017377/8, oznaczonej ewidencyjnie nr działki 80/2 o pow. 0,1297 ha.
Opis nieruchomości: działka o kształcie regularnym czworokątnym, wydłużonym. Teren niezabudowany, nieogrodzony, nieutwardzony i niezagospodarowany, porośnięty roślinnością. Droga dojazdowa jest utwardzona, bez chodników, nieoświetlona. Na działce znajdują się pozostałości po starej zabudowie, fundamentach budynku mieszkalnego (kamienie polne) stara pompa żeliwna i studnia aktualnie nieczynna.
W ewidencji gruntów działka w klasyfikacji B – tereny mieszkaniowe.
W przedmiotowym obszarze brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pleszew działka położona na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
Działka w części objęta umową dzierżawy do 31 sierpnia 2023 r.
Działy: III “prawa, roszczenia i ograniczenia” oraz IV “hipoteka” księgi wieczystej nr KZ1P/00017377/8 – wolne od obciążeń.
Przetarg odbędzie się w Urzędzie Miasta i Gminy w Pleszewie w dniu 25 października 2021 r. (poniedziałek) w pokoju Nr 301 – III piętro, o godz. 10/00.
Cenę wywoławczą ustalono w wysokości: 29.000,00 zł
słownie: dwadzieścia dziewięć tysięcy złotych 00/100
(Powyższa kwota podlega zwolnieniu z podatku VAT).
Cena za nabycie działki podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność.
Uczestnicy przetargu zobowiązani są do wpłacenia wadium w wysokości 20% ceny wywoławczej (tj. 5.800,00 zł (słownie: pięć tysięcy osiemset złotych 00/100) wyłącznie przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy Pleszew w Banku Spółdzielczym w Pleszewie nr 26 8407 0003 0007 1000 2000 0374 w nieprzekraczalnym terminie do 19 października br. Datą dokonania wpłaty wadium jest data uznania rachunku bankowego Gminy.
Warunkiem przystąpienia do przetargu będzie okazanie w dniu przetargu do godz. 9/45 dowodu wpłaty wadium.
Wadium przepada jeżeli wyłoniony w przetargu nabywca uchyli się od zawarcia umowy.
Oferentom, którzy przetargu nie wygrali wadium zwraca się w terminie nie później niż 3 dni od odwołania, zamknięcia przetargu. Natomiast wadium wpłacone przez uczestnika, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości.
W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i prawne. Osoby prawne uczestniczące w przetargu obowiązane są przedłożyć aktualny wypis z właściwego rejestru stosowne pełnomocnictwa i dowody tożsamości osób reprezentujących podmiot, a osoby fizyczne – dowód tożsamości i stosowne pełnomocnictwa. Dopuszcza się do udziału w przetargu pełnomocników. Warunkiem uczestnictwa w przetargu pełnomocnika jest okazanie w dniu przetargu stosownego pełnomocnictwa. W przypadku małżonków, do dokonywania czynności w przetargu konieczna jest obecność obojga małżonków lub jednego z nich z pełnomocnictwem drugiego małżonka.
Powyższe nie ma zastosowania w przypadku rozdzielności majątkowej małżonków.
Cudzoziemiec biorący udział w przetargu winien spełniać warunki zawarte w ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t. j. Dz. U. z 2016r., poz. 2175), na dowód czego zobowiązany jest złożyć odpowiednie dokumenty do dnia 18 października br.
Z warunkami przetargu można zapoznać się w Urzędzie Miasta i Gminy w Pleszewie, Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego (pok. nr 302, tel. 062-7428-347).
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew zastrzega sobie prawo odstąpienia lub unieważnienia przetargu z uzasadnionej przyczyny.
Ogłoszenie zamieszczono na stronach internetowych pod adresem bip.pleszew.pl i pleszew.pl (zakładka biznes).
Pleszew, dnia 14.09.2021 r.
Dokumenty do pobrania
Zdarza się, że przeglądarka Chrome (w zależności od konfiguracji) ma problem z pobraniem plików Word. W takim przypadku, zalecamy korzystanie z przeglądarki Mozilla.
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
Dowody osobiste
Wniosek o udostepnienie danych w trybie jednostkowym
Wniosek o udostepnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
Wniosek o wydanie dowodu osobistego (należy drukować dwustronnie)
Zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Sprawy meldunkowe
Wniosek o nadanie numeru PESEL
Wniosek o udost. danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL
Wniosek o wydanie zaświadczenia
Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice RP
Zgłoszenie wyjazdu poza granice RP
Wniosek o wymeldowanie decyzją administracyjną
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu czasowego
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego
Urząd Stanu Cywilnego
Wniosek o sprostowanie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu zgonu do polskiego rejestru stanu cywilnego
Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa do polskiego rejestru
Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu urodzenia do polskiego rejestru stanu cywilnego
Wniosek o transkrypcję aktu zgonu
Wniosek o transkrypcję aktu urodzenia
Wniosek o transkrypcję aktu małżeństwa
Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym
Wniosek o zmianę imienia i nazwiska osoby pełnoletniej
Wniosek o zmianę imienia i nazwiska małoletniego dziecka
Informacje
Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Uzyskaj zaświadczenie o stanie cywilnym
Transkrypcja/rejestracja zagranicznego aktu urodzenia
Transkrypcja zagranicznego aktu małżeństwa
Transkrypcja zagranicznego aktu zgonu
Wróć do nazwiska noszonego przed ślubem
Sprawy wojskowe
Wniosek o uznanie żołnierza za sprawującego bezpośrednią opiekę nad członkami rodziny
Wniosek o uznanie żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny
Wniosek o ustalenie i wypłatę należnego świadczenia rekompensującego
Zaświadczenie o kwocie dziennego utraconego wynagrodzenia
Imprezy masowe
Wniosek o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej
Rejestr wyborców
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
Wniosek o udostępnienie rejestru
Wniosek o skreślenie z rejestru
Oświadczenie o ponownym zamieszkaniu
Oświadczenie do wpisania do rejestru
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego
Sprawy dotyczące gospodarki nieruchomościami
Wzór wniosku o opłatę jednorazową za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego
Wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego
Wzór wniosku o zawarcie umowy najmu kontynuacja
Wzór wniosku o zawarcie umowy najmu
Wzór wniosku o zawarcie umowy dzierżawy kontynuacja
Wzór wniosku o zawarcie umowy dzierżawy
Wzór wniosku o wykreślenie roszczenia w KW
Wzór wniosku o wykreślenie hipoteki
Sprawy dotyczące planowania przestrzennego
Wzór oświadczenia do decyzji o warunkach zabudowy
Wzór wniosku o wydanie wypisu i wyrysu ze studium
Wzór wniosku o sporządzenie mpzp
Wzór wniosku o zgodności zmiany sposobu użytkowania z mpzp
Wzór wniosku o zmianę przeznaczenia terenu w mpzp
Wzór wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z mpzp
Wzór wniosku o wydanie opinii na temat inwestycji
Wzór wniosku o opinię nt wstępnego projektu podziału nieruchomości
Wzór wniosku o przeniesienie decyzji na nowego inwestora
Wzór wniosku o zmianę decyzji o warunkach zabudowy
Wzór wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego albo warunków zabudowy
Wzór formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego
Wydział Gospodarki Komunalnej
Wniosek o zajęcie pasa drogowego w związku z prowadzeniem robót
Wniosek o zajęcie pasa drogowego na potrzeby reklam w pasie drogi gminnej
Wniosek o zajęcie pasa drogowego na prawie wyłączności
Wniosek o umieszczenie w pasie drogowym urządzeń nie związanych z funkcją drogi
Wniosek o ustalenie lokalizacji urządzeń nie związanych z funkcją drogi w pasie drogowym
Wniosek ws. ustalenia lokalizacji zjazdu w pasie drogi gminnej
Wniosek ws. modernizacji chodnika lub zjazdu w pasie drogi gminnej
Wniosek o zaopiniowanie stałej/tymczasowej organizacji ruchu
Zezwolenie na przyłączenia do sieci wodno – kanalizacyjnej
Porozumienie o przejęciu gwarancji drogi gminnej
Wniosek o wydanie zezwolenia na przewozy regularne komunikacji autobusowej
Wydział Rozwoju i Analiz
Wydanie licencji Taxi (obowiązuje od 2020 roku)
Wniosek o udzielenie licencji TAXI
Oświadczenie o zamiarze zatrudniania kierowców
Oświadczenie kierowcy o spełnianiu art. 5c
Wykaz pojazdów zgłoszonych do licencji
Oświadczenie o spełnianiu wymogu dobrej reputacji
Zapotrzebowanie na identyfikator kierowcy
Wniosek o wydanie zaświadczenia, iż działka nie znajduje się na obszarze rewitalizacji
Wniosek o wydanie zaświadczenia
Sprzedaż napojów alkoholowych
Oświadczenie o wartości sprzedaży
Wniosek zezwolenie alkohol jednorazowe
Oświadczenie o usytuowaniu lokalu
Informacja dodatkowa – należy pobrać
Nagrody sportowe za wysokie wyniki sportowe
Wniosek o przyznanie nagrody Miasta i Gminy Pleszew za wysokie wyniki sportowe
Uchwała w sprawie zasad i trybu przyznawania nagród za wysokie wyniki sportowe
Wydział Ochrony Środowiska
Ustalanie opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej
Informacja dotycząca opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej
Oświadczenie zmniejszenie naturalnej retencji terenowej
Decyzje środowiskowe
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu si o pomoc de minimis
Uchwała antysmogowa
Wpływ zanieczyszczonego powietrza na zdrowie
Wycinka drzew
Usuwanie drzew i krzewów procedura
Wymiana kotłów -Program „Kociołek”
Obowiązująca uchwała Rady Miejskiej
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
Referat Podatków i Opłat
Podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości – stawki
Deklaracja na podatek od nieruchomości
Załącznik nr 3 do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Załącznik nr 2 do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Załącznik nr 1 do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Załącznik nr 2 do deklaracji na podatek od nieruchomości
Załącznik nr 1 do deklaracji na podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości zwolnienia
Zmiana uchwały w sprawie zwolnień
Podatek rolny
Załącznik nr 1 do deklaracji na podatek rolny
Załącznik nr 2 do deklaracji na podatek rolny
Załącznik nr 1 do informacji o gruntach
Załącznik nr 2 do informacji o gruntach
Załącznik nr 3 do informacji o gruntach
Podatek leśny
Załącznik nr 3 do informacji o lasach
Załącznik nr 2 do informacji o lasach
Załącznik nr 1 do deklaracji o lasach
Załącznik nr 2 do deklaracji na podatek leśny
Załącznik nr 1 do deklaracji na podatek leśny
Podatek od środków transportowych
Załącznik do deklaracji na podatek od środków transportowych
Deklaracja na podatek od środków transportowych
Podatek od środków transportowych – stawki 1
Podatek od środków transportowych – stawki 2
Inne
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej
Informacja o wymaganych dokumentach przy wniosku o ulgę
Formularz informacji de minimis
Wniosek – de minimis w rolnictwie
Wzór wniosku o zwrot nadpłaty podatku
Wzór wniosku i zgody na przeksięgowanie nadpłaty
Wzór wniosku o zaliczenie nadpłaty
Wzór wniosku o zaświadczenie o niezaleganiu
Informacja o rekompensacie za koszty odzyskiwania należności
Rekompensata za koszty odzyskiwania należności – informacja
Referat Gospodarki Odpadami
Stawki opłat i terminy płatności za gospodarowanie odpadami w Gminie Pleszew
Załącznik do deklaracji- DO1 i DO2
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – nieruchomości zamieszkałe
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – nieruchomości niezamieszkałe
Wydział Edukacji
Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników
Wniosek o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika 2024
Zgłoszenie zawarcia umów z młodocianymi pracownikami 2024
Oświadczenie o otrzymanej wysokości pomocy de minimis 2024
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 2024
Obowiązek szkolny
Egzekucja obowiązku szkolnego 2023
Wniosek o dowóz uczniów do szkoły lub przedszkola
Wniosek o zwrot kosztów dowożenia ucznia do szkoły/przedszkola/ośrodka – dowóz indywidualny 2023
Wniosek w sprawie dowozu ucznia niepełnosprawnego do szkoły lub przedszkola 2023
Pozostałe dokumenty
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Egzekucja obowiązku przygotowania przedszkolnego i szkolnego
Straż Miejska
Uchwała Rady Miejskiej i Regulamin Strefy Płatnego Parkowania-SPP
Biuro Prasowe
Regulamin obejmowania przedsięwzięcia Patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia patronatem Burmistrza MiG Pleszew
Diagnoza Uzależnień Młodzieży Szkolnej w Mieście i Gminie Pleszew (Pleszew, wrzesień 2019 rok)
Ostrzeżenie z 31 sierpnia – intensywne opady
Na podstawie ostrzeżenia meteorologicznego wydanego przez IMGW-PIB Biuro Prognoz Meteorologicznych Zespół w Poznaniu – Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego w Pleszewie ostrzega przed niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi !Wystąpienie niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, może powodować duże straty materialne i zagrożenie życia. Niebezpieczne zjawiska w silnym stopniu ograniczają prowadzenie działalności. Zalecane jest zachowanie ostrożności i śledzenie rozwoju sytuacji pogodowej. Zalecane jest również podjęcie działań mających na celu zminimalizowanie skutków niebezpiecznych zjawisk.
Ewentualne zdarzenia mogące zagrażać zdrowiu i życiu ludzi należy zgłaszać do właściwych służb ratowniczych i/lub Policji:
Państwowa Straż Pożarna w Pleszewie – telefon 998
Komenda Powiatowa Policji w Pleszewie – telefon 997
Telefon alarmowy – 112
I przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki niezabudowanej położonej w Korzkwach
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew
Ogłasza I przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki niezabudowanej położonej w Korzkwach, będącej własnością Miasta i Gminy Pleszew.
Przedmiotem sprzedaży jest dz. nr 121/2 o pow. 0,1500 ha; zapisana w KW nr KZ1P/00035999/6.
Opis nieruchomości: Przedmiotowy grunt to teren niezabudowany, nieogrodzony, nieutwardzony, niezagospodarowany, porośnięty roślinnością uprawną o kształcie prostokątnym. Droga dojazdowa utwardzona, o nawierzchni asfaltowej, bez chodników, nieoświetlona. Działka nie posiada urządzonego wjazdu. Objęta umową dzierżawy do sierpnia 2024 r. Z chwilą sprzedaży działki Dzierżawca przechodzi w stosunek dzierżawy z Nabywcą.
Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie przystąpiono do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie wydano decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pleszew dla przedmiotowej działki ustala funkcję:
– w części tereny upraw rolnych z dopuszczeniem zabudowy zagrodowej i zalesień
– w części tereny infrastruktury technicznej – elektrownie wiatrowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową, tereny rolnicze.
Działy: III „prawa, roszczenia i ograniczenia” oraz IV „hipoteka” księgi wieczystej nr KZ1P/00035999/6 – wolne od wpisów.
Przetarg odbędzie się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Pleszewie, Rynek 1 (w pokoju 301 (III p.), w dniu 11 października 2021 r. (poniedziałek) o godz.: 10/00.
Cena wywoławcza: 72.000,00 zł słownie: siedemdziesiąt dwa tysiące złotych 00/100
(powyższa kwota podlega zwolnieniu z podatku VAT).
Zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020r. poz. 1990 ze zm.), cena nieruchomości sprzedawanej w drodze przetargu podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność.
Uczestnicy przetargu zobowiązani są do wpłacenia wadium w wysokości 20% ceny wywoławczej tj.: 14.400,00 zł wyłącznie przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy Pleszew w Banku Spółdzielczym w Pleszewie nr 26 8407 0003 0007 1000 2000 0374 w nieprzekraczalnym terminie do dnia 5 października 2021 r. Datą dokonania wpłaty wadium jest data uznania rachunku bankowego Gminy.
Warunkiem przystąpienia do przetargu będzie okazanie w dniu przetargu do godz. 9/45 dowodu wpłaty wadium.
Wadium przepada jeżeli wyłoniony w przetargu nabywca uchyli się od zawarcia umowy.
Oferentom, którzy przetargu nie wygrali wadium zwraca się w terminie nie później niż 3 dni od odwołania, zamknięcia przetargu. Natomiast wadium wpłacone przez uczestnika, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości.
W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i prawne. Osoby prawne uczestniczące w przetargu obowiązane są przedłożyć aktualny wypis z właściwego rejestru, stosowne pełnomocnictwa i dowody tożsamości osób reprezentujących podmiot, a osoby fizyczne – dowód tożsamości i stosowne pełnomocnictwa. Dopuszcza się do udziału w przetargu pełnomocników. Warunkiem uczestnictwa w przetargu pełnomocnika jest okazanie w dniu przetargu stosownego pełnomocnictwa. W przypadku małżonków, do dokonywania czynności w przetargu konieczna jest obecność obojga małżonków lub jednego z nich z pełnomocnictwem drugiego małżonka.
Powyższe nie ma zastosowania w przypadku rozdzielności majątkowej małżonków.
Cudzoziemiec biorący udział w przetargu winien spełniać warunki zawarte w ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2278), na dowód czego zobowiązany jest złożyć odpowiednie dokumenty do dnia 1 października 2021 r.
Z warunkami przetargu można zapoznać się w Urzędzie Miasta i Gminy w Pleszewie, Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego (pok. nr 301 i 302, tel. 62-7428-346 i 347; e`mail: gp@pleszew.pl ).
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew zastrzega sobie prawo odstąpienia lub unieważnienia przetargu.
Ogłoszenie zamieszczono na stronach internetowych Urzędu pod adresem bip.pleszew.pl i pleszew.pl (zakładka biznes).
Pleszew, dnia 30.08.2021 r.
Flesz PPL – lipiec 2021
W lipcowym wydaniu serwisu samorządowego mowa m.in. o kolejnych unijnych środkach dla Pleszewa i wizycie marszałka województwa wielkopolskiego Marka Woźniaka. Pokażemy także pierwsze w mieście dwa smart przejścia dla pieszych oraz nowe miejskie szeregowce. Na zakończenie zaprosimy do obejrzenia niezwykłego i oryginalnego projektu na skalę światową w hołdzie Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Zapraszamy!
Atrakcje turystyczne
Ratusz
Kościół rzymskokatolicki pw. św. Floriana
Kościół kilkufazowy. Murowana, gotycka część wschodnia (pierwotna kaplica) sprzed 1444 r. i zapewne nadbudowana w 1635 r.; murowana zakrystia z 2 poł. XVI w., a drewniana siedemnastowieczna nawa po zniszczeniu w 1745 r. odbudowana staraniem ks. Ludwika Pełki. Kościół remontowany w l. 20. i 60./70. XIX w., oraz 1954–1958 r. (wraz z powiększeniem kruchty południowej i zachodniej); od 1925 r. – parafialny, a w 1933 r. wpisany do rejestru zabytków. We wnętrzu 3 ołtarze: główny – barokowy, z 1 ćw. XVIII w., m.in. z gotycką piętnastowieczną figurą Matki Boskiej z Dzieciątkiem, barokowymi obrazami: św. Gabriela Archanioła (aut. Jana Wróblewskiego z 1707 r.), św. Michała Archanioła oraz św. Floriana. Ołtarze boczne przebudowane w XIX w., z cennymi rzeźbami, m.in. wczesnobarokową – św. Leonarda (1 ćw. XVII w.), późnogotycką – św. Floriana? (1 ćw. XVI w.) i wczesnobarokową – św. Jadwigi Śląskiej (1 ćw. XVII w.). W otoczeniu kościoła cmentarz, gdzie zmarłych chowano głównie w l. 1560–1615, 1806–1861 oraz od 1900 r. do teraz.
Kościół parafialny pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela oraz Mur Pamięci
Kościół rzymskokatolicki pw. Najświętszego Zbawiciela
Foto: Parafia Najświętszego Zbawiciela
Cmentarz Ewangelicki
Muzeum Regionalne
Budynek to dawny zajazd pocztowy. Wzniesiony około 1820–1830 r., o cechach klasycystycznych, murowany, częściowo podpiwniczony, parterowy, z mieszkalnym poddaszem nakrytym dachem naczółkowym. Od l. 90. XIX w. do 1976 r. własność Szuszczyńskich, którzy prowadzili tu m.in. firmę „Ekspedytor kolejowy, skład drewna i opału” (1925 r.), transport konny „Spedytor”. Obok dawnego zajazdu – wpisanego w 1973 r. do rejestru zabytków – stoi oficyna z pocz. XX w. (niegdyś z mieszkaniem woźnicy i szewca), a dalej dziewiętnastowieczna stajnia-spichlerz, adaptowana w l. 90. XX w. na sklep i mieszkanie. W Muzeum Regionalnym znajduje się stała wystawa archeologiczna „Z pradziejów Pleszewa i okolic” oraz m.in. szczególnie cenna kolekcja malarstwa, rysunków i gwaszy Mariana Bogusza. W 2004 r. na ścianie frontowej umieszczono tablicę upamiętniająca prof. Michała Sobeskiego (proj. Jerzego Szpunta).
Kompleks Kolei Wąskotorowej
Muzeum Rzemiosła – Kuźnia Zawodów
Muzeum mieści się w danym budynku Kuźni, który został wybudowany w 1915 roku. W ostatnich latach obiekt został gruntownie odrestaurowany i zaadoptowany do dzisiejszej funkcji. Muzeum prezentuje narzędzia, elementy wystroju, zdjęcia i dokumenty związane z rzemiosłem, szczególnie tym wykonywanym na Ziemi Pleszewskiej, wpisanym w wielkopolską tradycję i historię. Odnajdziemy tu artefakty związane z: kowalstwem, kotlarstwem, ślusarstwem, plecionkarstwem, bednarstwem, szewstwem, rymarstwem, siodlarstwem, stolarstwem, odlewnictwem, fryzjerstwem, restauratorstwem, krawiectwem, garncarstwem, fotografią i szklarstwem. Wszystko zaaranżowane jest w formie małych warsztatów charakterystycznych dla dane profesji.
Tekst i foto: Muzeum Rzemiosła
Muzeum Piekarstwa
Muzeum zostało stworzone z potrzeby serca, by uchronić od zapomnienia dokonania przodków. W atmosferę Muzeum Piekarstwa wprowadza przybyszy zapach świeżo pieczonych bułek. Motto „Bądź dobry jak chleb” zawieszone nad starą reklamą dawnej cukierni wita zwiedzających. Muzeum uczy, jak powstaje chleb oraz jak go szanować. Muzeum stale gromadzi eksponaty. Są stare sprzęty używane kiedyś w piekarstwie od żarna do mielenia zboża, do trzech różnych pieców do wypieku chleba i wyrobów cukierniczych. Zobaczyć można także dokumenty cechowe, najstarsze z 1784 r., dawne protokolarze i inne dokumenty. Zwiedzający „od kuchni” poznają zawód piekarza!
Tekst i foto: Muzeum Piekarstwa
Muzeum Zakonne Sióstr Służebniczek
Muzeum powstało, gdy po kapitalnym remoncie w 2003 roku eksponaty, takie jak prace hafciarskie, narzędzia i dokumenty Szkoły Gospodarczej prowadzonej przez Zgromadzenie od początków jej istnienia tzn. od 1923 roku, które wcześniej wystawiano w dwóch pokoikach, zostały przeniesione do przeznaczonego na ten cel budynku. Motywem stałych ekspozycji było pragnienie ocalenia pozostałego wielkiego dziedzictwa ZGROMADZENIA SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK MARYI. Różnorodne, często już tylko szczątkowo zachowane zbiory podzielono na dwa główne działy: MODLITWA I PRACA. Stopniowo wyeksponowano rozmaite przedmioty w miarę ich pozyskiwania, odkrycia i odszukania według tego prostego klucza. Dzięki pracy Muzeum dokonano kilku odkryć: zapomnianą postać prof. Wincentego Stroki, stary krzyż jubileuszowy z Borku, dwa dziewiętnastowieczne konfesjonały, zabytkowe skrzynie, starodruki, instrumenty muzyczne.
Park Leśny „Planty”
Pleszewskie Planty mają około 120 lat. Początki parku sięgają lat 1903-1904, kiedy to postanowiono nowe pompy miejskie otoczyć drzewami. W otoczeniu pomp miejskich na 3,30 ha ziemi utworzono park, wytyczając 9 regularnych kwater, podzielonych ścieżkami. Później park powiększono o łąkę ze starymi topolami przy Nerze i trzema stawami rybnymi. Dwa stawy z wysepkami wykopano dopiero w 1919 roku.
Obecnie Planty są chętnie uczęszczane przez dzieci, młodzież i dorosłych. Zachowane sa tam elementy tzw. ścieżki zdrowia. Na terenie parku została wytyczona trasa „Leśna Pętla” dla miłośników Nordic Walking.
Tuż przy parku zlokalizowane są nowoczesne obiekty sportowe jak aquapark, stadion, wigwam, w którym można organizować imprezy, a także plac zabaw, kręgielnia, skatepark, Miasteczko Ruchu Drogowego oraz urządzenia do street workoutu. Jest też amfiteatr, w którym często odbywają się koncerty oraz festiwale jak np. znany w Polsce i za granicą Red Smoke Festiwal.
Wydziały i referaty UMiG
Siedziba: ul. Rynek 1
Sekretariat UMiG
(w ramach Wydziału Organizacyjnego)
Obsługa sekretariatu:
Agnieszka Siudzińska – Liberacka
Telefon: + 48 62 74 28 310Fax:
+ 48 62 74 28 301Adres główny: sekretariat(at)pleszew.pl
Wydział Inwestycyjny, pokój 118
Kierownik: Paulina Kwaśniewska
Telefon: + 48 62 74 28 350Pozostałe telefony:
+ 48 62 74 28 349, + 48 62 74 28 316Adres główny: –
Pozostałe adresy email: pkwasniewska(at)pleszew.pl, mszkudlarek(at)pleszew.pl, bkaluzna(at)pleszew.pl, apawlowska(at)pleszew.pl
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, pokoje 002, 003, 008, 010
Kierownik: Beata Bilińska
Telefon: + 48 62 74 28 319Pozostałe telefony:
+48 62 74 28 332, +48 62 74 28 314, +48 62 74 28 315, +48 62 74 28 317Adres email: usc(at)pleszew.pl
Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych, pokój 201
Kierownik: Małgorzata Klak
Telefon: +48 62 74 28 306Pozostałe telefony:
+48 62 74 28 334Adresy email: or(at)pleszew.pl; mmigalska(at)pleszew.pl, mklak@pleszew.pl; adurowicz@pleszew.pl; mliskowska@pleszew.pl;
Biuro Rady Miejskiej, pokój 204
Prowadzenie: Paulina Tecław
Telefon: +48 62 74 28 307
Przewodniczący Rady Miejskiej: Błażej KaczmarekPozostałe telefony:
–Adresy email: rada(at)pleszew.pl
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego, pokoje 301, 302, 304
Kierownik: Roman Łukasik
Telefon: +48 62 74 28 346Pozostałe telefony:
+ 48 62 74 28 351, + 48 62 74 28 352, + 48 62 74 28 347, + 48 62 74 28 345Adres email: gp(at)pleszew.pl
Wydział Gospodarki Komunalnej, pokój 111
Kierownik: Anna Skibińska
Telefon: +48 62 74 28 343Pozostałe telefony:
+48 62 74 28 344, +48 62 74 28 342Główny adres email: gk(at)pleszew.pl
Pozostałe adresy email: askibinska(at)pleszew.pl mborkowska(at)pleszew.pl hdurmenz(at)pleszew.pl
Wydział Rozwoju i Analiz, pokój 110
Kierownik: Andrzej Liskowski
Telefon: + 48 62 7428 341Pozostałe telefony:
+48 62 7428 340Adres email: rg(at)pleszew.pl
Referat Podatków i Opłat, pokoje 005, 006
Kierownik: Violetta Skrzypczak
Telefon: + 48 62 7428 327Pozostałe telefony:
+ 48 62 74 28 328, + 48 62 74 28 329, + 48 62 58 01 182Adresy email: vskrzypczak(at)pleszew.pl, sstefaniak(at)pleszew.pl, nswiatek(at)pleszew.pl, ejankowska(at)pleszew.pl, apiasecka(at)pleszew.pl, mkusiak(at)pleszew.pl, amajchrzak(at)pleszew.pl; kkaniewska(at)pleszew.pl, afengier(at)pleszew.pl, mzielinska(at)pleszew.pl
Wydział Finansowy, pokój 207
Kierownik: Katarzyna Matusiak-Marecka
Telefon: +48 62 74 28 325Pozostałe telefony:
+48 62 74 28 323, +48 62 74 28 322Adresy email: kmatusiak(at)pleszew.pl, apolitowicz(at)pleszew.pl, dkus(at)pleszew.pl, kkuzniacka(at)pleszew.pl, mgras(at)pleszew.pl, aduczmal(at)pleszew.pl, mjendrasiak(at)pleszew.pl, rszkudlarek(at)pleszew.pl
Wydział Edukacji, pokój 212
Kierownik: Ilona Błaszczyk
Telefon: +48 62 74 28 311Pozostałe telefony:
+ 48 62 74 28 318, + 48 62 74 28 339, + 48 62 74 28 355, +48 62 58 01 185Adres email: edukacja(at)pleszew.pl, iblaszczyk(at)pleszew.pl, fpinczewska(at)pleszew.pl, ktwardowska(at)pleszew.pl, kmatloka(at)pleszew.pl, worucinski@pleszew.pl
Biuro Prasowe, pokój 108
Kierownik: Anna Bogacz
Telefon: + 48 62 74 28 304Pozostałe telefony:
+48 62 74 28 337Adresy email: rzecznik(at)pleszew.pl, jzydorek(at)pleszew.pl
Audytor wewnętrzny, pokój 213a
Mirosława Wasielewska
Telefon: + 48 62 74 28 330Pozostałe telefony:
–Adres email: mwasielewska(at)pleszew.pl
Stanowisko ds. kontroli, pokój 213a
Krzysztof Klimek
Telefon: + 48 62 74 28 326Pozostałe telefony:
–Adres email: kklimek(at)pleszew.pl
Referat Windykacji, pokój 203
Kierownik: Anna Wojtaszek
Telefon: + 48 62 74 28 305Pozostałe telefony:
+ 48 62 74 28 305Adres email: awojtaszek(at)pleszew.pl
Referat Informatyki, pokój 107
Kierownik: Michał Stempniewicz
Telefon: + 48 62 74 28 356Pozostałe telefony:
–Adresy email: serwis(at)pleszew.pl, mstempniewicz(at)pleszew.pl, mgrobelny(at)pleszew.pl
Stanowisko ds. Prawnych, pokój 116
Renata Praczyk
Telefon: + 48 62 74 28 338Pozostałe telefony:
–Adres email: rpraczyk(at)pleszew.pl
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych, pokój 010
Telefon: + 48 62 74 28 313Pozostałe telefony:
–Adresy email: –
Inspektor Ochrony Danych, pokój 213b
Mariusz Szymczak
Telefon: + 48 62 74 28 416Pozostałe telefony:
–Adres email: mszymczak(at)pleszew.pl
Inspektor ds. ochrony klimatu, pokój 011
Damian Szwedziak
Telefon: + 48 62 74 28 312Pozostałe telefony:
–Adres email: dszwedziak(at)pleszew.pl
Siedziba: Plac Kościelny 1
Wydział Ochrony Środowiska
Kierownik: Marta Chrzanowska
Telefon: + 48 62 58 01 188Pozostałe telefony:
+ 48 62 58 01 189Adres email: mchrzanowska(at)pleszew.pl, knowicka(at)pleszew.pl, jpenkala(at)pleszew.pl
Straż Miejska
Komendant: Zbigniew Duszczak
Telefon: +48 62 74 28 333Pozostałe telefony:
alarmowy: 986Adres email: straz(at)pleszew.pl
Siedziba: ul. Polna 71
Referat Gospodarki Odpadami
Kierownik: Angelika Sołtysiak
Telefon: + 48 62 580 11 80Pozostałe telefony:
+ 48 62 580 11 81Adres email: asoltysiak(at)pleszew.pl
Władze samorządowe
Kierownictwo
Dane kontaktowe:
Telefon: + 48 62 74 28 310
Email: sekretariat(at)pleszew.pl
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew oraz Zastępcy
Burmistrz:
Arkadiusz PtakPrzyjęcia interesantów:
Każdy pierwszy i trzeci poniedziałek miesiąca, w godz. 7:30 – 15:30I Zastępca Burmistrza:
Andrzej JędruszekPrzyjęcia interesantów:
Każdy drugi i piąty poniedziałek miesiąca, 7:30 – 15:30II Zastępca Burmistrza:
Izabela ŚwiątekPrzyjęcia interesantów:
Każdy czwarty poniedziałek miesiąca, 7:30 – 15:30
Ponadto:
Sekretarz Miasta i Gminy Pleszew: Ewa Świątek
Skarbnik Miasta i Gminy Pleszew: Agnieszka Baurycza
Rada Miejska w Pleszewie
Przewodniczący oraz Zastępcy
Przewodniczący:
Błażej KaczmarekPrzyjęcia interesantów:
Kontakt pod numerem telefonu:+ 48 62 74 28 307Zastępca Przewodniczącego:
Piotr KusiakiewiczPrzyjęcia interesantów:
Kontakt pod numerem telefonu:+ 48 62 74 28 307Zastępca Przewodniczącego:
Dariusz DryjańskiPrzyjęcia interesantów:
Kontakt pod numerem telefonu:+ 48 62 74 28 307
Skład:
Dryjański Dariusz
Garsztka Renata
Gil Wiesława
Grala-Kałużna Adela
Grzechowiak Małgorzata
Hartleb Piotr
Hyla ElżbietaKaczmarek Błażej
Klak Tomasz
Kusiakiewicz Piotr
Ładziński Maciej
Melka Kinga
Michalak Adrian
Noskowski JanSzczepaniak Anita
Świderski Konrad
Trawińska Katarzyna
Walczak Marcin
Walendowska Małgorzata
Wasielewski Sebastian
Wysocka-Balcerek Małgorzata