Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku pozyskiwania danych w sposób inny, niż od osoby której dane dotyczą

Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) informujemy, że:

Administratorem  Pani/Pana danych osobowych jest Miasto i Gmina Pleszew z siedzibą przy ul. Rynek 1, 63-300 Pleszew, tel.: 62 742 83 00.

W sprawie ochrony danych osobowych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych administratora pod adresem mail: iod@pleszew.pl

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie:

a) art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w celu realizacji obowiązków prawnych ciążących na Administratorze,

b) art. 6 ust. 1 lit. b RODO, w celu zawarcia i wykonania umowy lub podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy,

c) art. 6 ust.1 lit. e RODO, w celu wykonania zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowanej władzy publicznej powierzonej administratorowi,

d)w pozostałych przypadkach art. 6 ust. 1 lit. a RODO, to jest Pani/Pana świadomej i dobrowolnej zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Pani/Pana dane osobowe Administrator uzyskał od swojego kontrahenta, od partnera biznesowego, od interesantów, ze źródeł publicznie dostępnych lub osób trzecich, z zasobów i rejestrów administracji publicznej oraz innych organów publicznych w zależności od realizowanych zadań.

Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie przepisów prawa oraz podmioty realizujące usługi w imieniu i na rzecz administratora.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do załatwienia sprawy  a po tym czasie przez okres wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych a także ich sprostowania, a w określonych prawnie przypadkach również do ograniczenia przetwarzania, prawo do usunięcia danych oraz prawo do sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługują one jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.

W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, zgodnie z obowiązującym prawem.

Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Pani/Pana i dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegały profilowaniu.




Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z udzieleniem dotacji celowej

Zgodnie z art.13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) informujemy, że:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miasto i Gmina Pleszew z siedzibą przy
ul. Rynek 1, 63-300 Pleszew, tel.: 62 742 83 00.

W sprawie ochrony danych osobowych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem mail: iod@pleszew.pl

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji zadań związanych z rozpatrzeniem wniosku o dofinansowanie, zawarcia i realizacji umowy zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b (RODO) oraz w celu wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c (RODO), wynikających m.in. z przepisów ustawy o finansach publicznych a także w związku z wykonywaniem zadań realizowanych w interesie publicznym i/lub w ramach sprawowania władzy publicznej art. 6 ust. 1 lit. e (RODO).

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne lecz niezbędne w celu realizacji zadań związanych z rozpatrzeniem wniosku o dofinansowanie oraz w zakresie w jakim przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi  umowa lub przepis prawa (wymóg ustawowy), a ich brak uniemożliwi jej zawarcie.

Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa oraz podmioty realizujące usługi w imieniu i na rzecz administratora.

Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych wyżej, a po tym czasie przez okres  wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo ich sprostowania, a w określonych prawnie przypadkach również prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo do usunięcia danych a także prawo do wniesienia sprzeciwu przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. Realizacja powyższych uprawnień musi być zgodna z przepisami prawa na podstawie których odbywa się przetwarzanie danych.

Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Pani/Pana i dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegały profilowaniu.




Klauzula informacyjna w postępowaniach administracyjnych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) informujemy, że:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miasto i Gmina Pleszew z siedzibą przy ul. Rynek 1, 63-300 Pleszew, tel.: 62 742 83 00.

W sprawie ochrony danych osobowych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Administratora pod adresem mail: iod@pleszew.pl

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art.6 ust. 1 lit. c RODO), oraz w celu  wykonania zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e RODO) w szczególności realizacji obowiązków wynikających z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa; w przypadku niepodania danych osobowych nie będą mogły zostać zrealizowane obowiązki wynikające z ustawy.

Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa oraz podmioty realizujące usługi w imieniu i na rzecz administratora.

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych wyżej, a po tym czasie przez okres  wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo ich sprostowania, a w określonych prawnie przypadkach również prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do sprzeciwu do przetwarzania, przy czym przysługują one jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. Realizacja powyższych uprawnień musi być zgodna z przepisami prawa na podstawie których odbywa się przetwarzanie danych. Korzystanie z uprawnień przysługujących osobie, której dane dotyczą, realizowane jest w oparciu o zasady i przepisy Kodeks postępowania administracyjnego. Dostęp do akt postępowania czy sprostowania realizowany jest w oparciu o zasady KPA.

Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegały profilowaniu.




Ostatnie dni rekrutacji do szkół i przedszkoli

27 lutego ruszyła rekrutacja do przedszkoli prowadzonych przez Miasto i Gminę Pleszew. Trwa także nabór uczniów do szkół podstawowych. Szczegóły poniżej.

Nabór do przedszkoli:

– Od 27 lutego do 13 marca do godziny 12:00 rodzice, którzy po raz pierwszy zapisują dziecko do przedszkola, muszą wypełnić elektroniczny wniosek za pośrednictwem strony https://naborp-kandydat.vulcan.net.pl/gminapleszew/Candidates/Add, a następnie wydrukowany wniosek wraz z załącznikami złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru.

– Od dnia 3 kwietnia 2023 r. komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego, w formie listy dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia zawierające imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

– Od dnia 4 kwietnia 2023 r. do dnia 18 kwietnia 2023 r. rodzice/prawni opiekunowie dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia składają pisemne potwierdzenie woli zapisu w przedszkolu, do którego dziecko zostało zakwalifikowane.

– Postępowanie uzupełniające trwać będzie od 4 do 18 maja, a podanie liczby kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia nastąpi nie prędzej niż od 29 maja.

Nabór do klas pierwszych szkół podstawowych:

– Od 13 lutego do 10 marca do godziny 12:00 rodzice/ opiekunowie składają wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.

– Od 27 marca komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.

– Od 28 marca do 12 kwietnia rodzice/opiekunowie prawni składają pisemne oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata.

– Postępowanie uzupełniające trwać będzie od 24 kwietnia do 5 maja, a lista kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia podana zostanie po 16 maja.

Szczegóły: Wydział Edukacji UMiG w Pleszewie, tel. 62 7428 311 oraz sekretariaty szkół i przedszkoli.

Załączniki:

  1. Zarządzenie w sprawie rekrutacji do przedszkoli
  2. Zasady rekrutacji do publicznych przedszkoli
  3. Zarządzenie w sprawie rekrutacji do szkół podstawowych
  4. Wzory dokumentów (szkoły podstawowe)



Pleszew świętuje jubileusz

W tym roku Pleszew obchodzi jubileusz 740-lecia. Aby uczcić okrągłą rocznicę powstania miasta, przygotowano specjalne wydarzenia. Są to małe i większe imprezy organizowane przez różne jednostki i organizacje. Pierwsze odbywają się już w marcu.

Pleszew stał się miastem w 1283 roku, na podstawie dekretu wydanego przez Przemysława II – ówczesnego księcia poznańsko-kaliskiego, późniejszego króla Polski. Początkowo, było to miasto prywatne, poddane jurysdykcji kaliskiej, a pierwszym znanym z nazwiska jego właścicielem był odnotowany w 1395 r. kasztelan ksiąski Filip z Cielczy.

W tym roku Pleszew obchodzi jubileusz 740-lecia istnienia i z tej okazji świętować będzie przez cały rok. W ramach obchodów przewidziano szereg imprez – małych i większych, aby godnie uczcić okrągłą rocznicę. Nie przewidziano jednej, centralnej imprezy, aby móc w każdym miesiącu wspominać historyczną datę założenia miasta. Chcąc szczególnie podkreślić jubileusz Pleszewa – postanowiliśmy świętować cały rok, mniejszymi i większymi wydarzeniami, które organizują pleszewskie instytucje kultury oraz inne nasze organizacje – tłumaczy burmistrz MiG Pleszew, Arkadiusz Ptak.

Wśród organizowanych wydarzeń pojawiły się imprezy historyczne, związane z powstaniem miasta oraz postaciami, które zapisały się na kartach historii Pleszewa, imprezy sportowe dla miłośników biegania, pływania, tenisa i innych aktywności, koncerty, liczne konkursy oraz akcje happeningowe. Za organizację wydarzeń odpowiedzialni są samorząd i instytucje kultury Miasta i Gminy Pleszew oraz organizacje, które postanowiły włączyć się w obchody. Poniżej publikujemy roczne kalendarium obchodów 740-lecia Pleszewa z zastrzeżeniem, że może ono ulec zmianie. Z różnych przyczyn daty wydarzeń mogą ulec zmianie, dlatego szczegółów należy szukać na bieżąco w mediach społecznościowych – informuje Anna Bogacz, rzecznik prasowy pleszewskiego urzędu.

Kalendarium obchodów 740-lecia Pleszewa – Pobierz!




Regulamin konkursów organizowanych na Facebooku

POSTANOWIENIA OGÓLNE:

1.1. Niniejszy Regulamin określa zasady, zakres i warunki uczestnictwa w konkursach organizowanych na Facebooku.

1.2. Organizatorem Konkursu (dalej: „Organizator”) jest Urząd Miasta i Gminy w Pleszewie, ul. Rynek 1, 63-300 Pleszew.

1.3. Konkurs jest prowadzony za pośrednictwem strony internetowej pod adresem https://www.facebook.com/kompaktowypleszew oraz https://www.facebook.com/arkadiuszwojciechptak (dalej „Strona”).

1.4. Uczestnicy mogą brać udział w Konkursie w datach ściśle określonych w poście konkursowym na Facebooku.

1.5. Uczestnikiem Konkursu może być wyłącznie osoba fizyczna, która ukończyła lat trzynaście (dalej: „Uczestnik”), z zastrzeżeniem, iż osoba, która nie ukończyła lat 18 może brać udział w konkursie za zgodą jej przedstawicieli ustawowych.

1.6. Organizator oświadcza, że Konkurs nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, grą, której wynik zależy od przypadku, ani żadną inną formą przewidzianą w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.z 2009r.Nr 09,poz.1540).

1.7. Uczestnictwa w Konkursie, jak i praw i obowiązków z nim związanych, w tym także prawa do żądania wydania nagrody, nie można przenosić na inne osoby i podmioty.

1.8. Konkurs finansowany jest ze środków własnych Organizatora.

1.9. Konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany ani przeprowadzany przez portal Facebook lub inne portale z nim związane. Portal Facebook jest w pełni zwolniony z odpowiedzialności przez każdego uczestnika konkursu.

WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE:

2.1. Warunkiem udziału w Konkursie, z zastrzeżeniem pozostałych postanowień przewidzianych w niniejszym Regulaminie, jest:

2.1.1. Spełnienie wszystkich zasad konkursowych opisanych przez Organizatora w poście konkursowym na Facebooku.

2.1.2. W przypadku konkursów, w których o zwycięstwie decyduje liczba polubień lub komentarzy zgłoszenia konkursowego, dyskwalifikacji podlegają zgłoszenia, w których w sposób nielegalny lub naruszający dobro innych użytkowników Facebooka/ pozyskane zostały polubienia lub komentarze.

2.1.3. Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 2.1. powyżej, stanowi formalne zgłoszenie Uczestnika do Konkursu (dalej: „Zgłoszenie”). Uczestnik może dokonać wielu Zgłoszeń w trakcie trwania Konkursu. Jeden uczestnik może wygrać podczas trwania całego Konkursu tylko raz.

2.2. Zgłoszenie konkursowe nie może być edytowane, zmieniane podczas trwania konkursu, jedynie w wyjątkowym przypadku po wcześniejszym uzgodnieniu z administratorem konkursu.

2.3. Z zastrzeżeniem pozostałych warunków określonych w Regulaminie, Zgłoszenie Konkursowe musi spełniać następujące warunki:

2.3.1. Musi być wstawione w komentarzu pod postem konkursowym na Facebooku „Kompaktowy Pleszew” lub „Arkadiusz Ptak – Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew”.

2.3.2. Musi być wstawione w terminie, o którym mowa w poście konkursowym.

2.3.3. Musi być sporządzone w języku polskim, dotyczy to zgłoszeń tekstowych.

2.3.4. Nie może zawierać wulgaryzmów, treści obraźliwych, obscenicznych lub treści sprzecznych z prawem.

2.3.5. Nie może naruszać praw osób trzecich, w szczególności dóbr osobistych, praw autorskich oraz prawa do ochrony wizerunku.

2.3.6. Jedna osoba może udzielić tylko jednej odpowiedzi

2.4. W przypadku stwierdzenia przez Organizatora, że Zgłoszenie Konkursowe nie spełnia któregokolwiek z warunków określonych w niniejszym Regulaminie, Organizator zastrzega sobie prawo nie uwzględnienia Uczestnika, który w ramach zgłoszenia je zaproponował, przy rozstrzygnięciu Konkursu.

NAGRODY:

3.1. Nagrody w konkursach realizowanych na Facebooku określone są w postach konkursowych.

3.2. Nagrody w Konkursie nie podlegają wymianie na ekwiwalent pieniężny.

3.3. Nagrody w Konkursie zapewnia Organizator.

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU:

4.1. Konkurs zostanie rozstrzygnięty przez powołaną przez Organizatora Komisję.

4.2. Konkurs wygrywa osoba, która wstawi najciekawszą propozycję i otrzyma największą liczbę polubień.

4.3. Komisja przyzna Nagrody opisane w pkt. 3.1. i 3.2. Uczestnikowi, którego Zgłoszenie Konkursowe spełni wymogi określone w niniejszym Regulaminie i które spełniać będzie kryteria poprawności odpowiedzi na każdym etapie konkursu. W niektórych konkursach o zwycięstwie może zdecydować liczba polubień lub komentarzy zgłoszenia konkursowego.

4.4. W każdym przypadku w ramach Konkursu liczba nagród oraz ich wartość jest ściśle określona w poście konkursowym na Facebooku. Uczestnicy, którym zostanie przyznania Nagroda zostaną wymienieni w komentarzu pod postem konkursowym, po zakończeniu konkursu. Komisja skontaktuje się również ze zwycięzcami wiadomości prywatnej.

4.5. Uczestnik, który nabędzie uprawnienie do Nagrody zwany będzie dalej „Laureatem”.

4.6. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone przez Komisję maksymalnie do 7 dni od daty zakończenia konkursu w komentarzu pod postem konkursowym.

4.7. O przyznaniu Nagrody Organizator poinformuje Laureata poprzez wysłanie wiadomości prywatnej na Facebooku.

4.8. Laureat zobowiązany jest do odbioru nagrody osobiście.

4.9. W przypadku braku odbioru nagrody przez 30 dni od ogłoszenia wyników konkursu, prawo do odebrania nagrody przepada.

4.10. W przypadku, gdy okaże się, że Laureatem Konkursu jest osoba, która nie spełnia warunków określonych w Regulaminie, osoba taka traci prawo do odebrania Nagrody, a Komisja konkursowa ponownie wyłania Laureata Konkursu.

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH UCZESTNIKÓW KONKURSU:

5.1. Administratorem danych osobowych Uczestników jest Organizator.

5.2. Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 1997 nr 133 poz. 883 ze zm.) w celu realizacji Konkursu, wydania i rozliczenia nagród.

5.3. Uczestnicy, a w przypadku Uczestników niepełnoletnich ich przedstawiciele ustawowi, podają dane osobowe dobrowolnie oraz mają prawo dostępu do nich i ich poprawiania, żądania usunięcia, z zastrzeżeniem że odmowa podania danych uniemożliwi udział w Konkursie, wydanie oraz realizację nagród.

5.4. Wniesienie sprzeciwu wobec przetwarzania udostępnionych przez Uczestnika Konkursu danych osobowych w dowolnym momencie trwania Konkursu, aż do czasu jego rozstrzygnięcia jest równoznaczne z niespełnieniem wymogów formalnych przez Uczestnika i wykluczeniem Uczestnika z udziału w Konkursie.

5.5. Żądanie poprawienia, uaktualnienia, sprostowania lub usunięcia przekazanych danych należy wysłać na adres mailowy iod@pleszew.pl

POSTANOWIENIA KOŃCOWE:

6.1. Organizator nie ponosi odpowiedzialności, jeśli na skutek działania usługodawców (np. poczty, przewoźników, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, administratorów sieci komputerowych, wadliwości działania łączy internetowych lub oprogramowania lub sprzętu komputerowego Uczestnika) lub zdarzeń związanych z realizowaniem usług mających charakter siły wyższej, nie będzie mógł wywiązać się z całości lub części zobowiązań, przewidzianych niniejszym Regulaminem, mimo dochowania przez Organizatora szczególnej staranności.

6.2. Organizator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w Regulaminie w czasie trwania Konkursu, jeżeli jest to uzasadnione celem Konkursu i doprecyzowaniem warunków uczestnictwa w Konkursie, z tym, że zmiany te nie mogą naruszać praw już nabytych Uczestników. Zmiany te obowiązują od dnia zamieszczenia ich na Stronie.

6.3. Przystępując do Konkursu (wysyłając odpowiedź na pytanie konkursowe) Uczestnik potwierdza tym samym zapoznanie się z niniejszym Regulaminem i jego akceptację.




Ostrzeżenie meteorologiczne nr 12 – oblodzenie

Nazwa biura: IMGW-PIB Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych – Wydział w Poznaniu
Zjawisko/stopień zagrożenia: Oblodzenie/ 1
Obszar: województwo wielkopolskie powiat pleszewski
Ważność: od godz. 21:00 dnia 06.03.2023 do godz. 07:00 dnia 07.03.2023
Przebieg: Prognozuje się lokalnie zamarzanie mokrej nawierzchni dróg i chodników po opadach deszczu ze śniegiem i mokrego śniegu powodujące ich oblodzenie. Temperatura minimalna od -3°C do -1°C, a temperatura minimalna przy gruncie do około -5°C.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska(%): 80%

Do pobrania:

Pełna treść komunikatu




Raport dotyczący chorób zakaźnych zwierząt na terenie województwa wielkopolskiego

RAPORT NR 162

DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z WYSTĄPIENIEM CHORÓB ZAKAŹNYCH ZWIERZĄT NA TERENIE WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO ZA OKRES OD 25.02. DO 03.03.2023




Szkoły ze strefami relaksu

Nudne przerwy, twarde ławki, zimne parapety. To już przeszłość. W pleszewskich szkołach powstały strefy relaksu z prawdziwego zdarzenia. Uczniowie spędzają przerwy w luksusowych warunkach.

Być może każdy będąc dzieckiem, tylko mógł pomarzyć o spędzaniu szkolnych przerw w taki sposób. Samorząd Miasta i Gminy Pleszew te marzenia spełnia. W pleszewskich szkołach pojawiły się strefy relaksu dla uczniów, którzy czekają na rozpoczęcie lekcji lub mają tzw. „okienko”. To miejsca odpoczynku z prawdziwego zdarzenia. Kąciki, w których uczniowie najczęściej spędzali wolny czas, zyskały nowy wygląd i stały się bardziej przyjazne i bezpieczne. Wypełniono je pufami, ogromnymi poduszkami, nowoczesnymi ławkami przypominającymi domki, pojawił się nawet hamak. Wszystko po to, aby chwila odpoczynku była jak najlepiej wykorzystana.

To ważne, by podczas przerw lub „okienek” między lekcjami uczniowie mogli odpocząć w wygodnym miejscu, a przede wszystkim do tego przeznaczonym – tłumaczy burmistrz Arkadiusz Ptak. W strefach relaksu mogą się odbywać również ciekawe zajęcia – dodaje Izabela Świątek, zastępca burmistrza. I tak, już pierwszego dnia, kąciki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wielu młodych amatorów literatury postanowiło w spokoju poczytać w nich książkę, a inni – po prostu odpocząć.

Szkoły i przedszkola z terenu Miasta i Gminy Pleszew są cyklicznie doposażane i unowocześniane. W ostatnim czasie do wszystkich placówek prowadzonych przez MiG Pleszew trafiły nowe pomoce dydaktyczne, tablice i podłogi interaktywne, a także specjalne programy do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.




Zakończyły się zebrania wiejskie w gminie Pleszew

Przez ponad tydzień, w gminie Pleszew odbywały się zebrania wiejskie. W ciągu 28 spotkań udało się porozmawiać z mieszkańcami i omówić działalność poszczególnych sołectw, jak również całej gminy. Nie zabrakło problemów, ale również planów na przyszłość.

W sołectwach w gminie Pleszew odbyły się zebrania wiejskie z przedstawicielami władz miasta i gminy. Spotkania te, są coroczną inicjatywą, dzięki której mieszkańcy mogą spotkać się z przedstawicielami władz i omówić najważniejsze kwestie dotyczące lokalnych społeczności. Spotkaniom przewodniczył burmistrz Miasta i Gminy Pleszew Arkadiusz Ptak lub jego zastępcy – Izabela Świątek i Andrzej Jędruszek oraz sołtysi poszczególnych wiosek. Często na spotkaniach pojawiali się również przedstawiciele władz powiatowych, radni, dyrektorzy miejscowych szkół i przedszkoli, czy funkcjonariusze policji.

Podczas spotkań sołtys każdej wsi opowiadał o tym, co działo się w poprzednim roku w sołectwie i jakie inwestycje udało się wykonać, natomiast burmistrz lub jego zastępcy prezentowali obecną sytuację w gminie. Mówili o finansach, wysokości opłat za prąd i za gaz, a także o rozwoju miasta i gminy, realizowanych inwestycjach i projektach, a także o kwestiach niezbędnych do codziennego funkcjonowania jak np. segregowanie odpadów.

Podczas spotkań mieszkańcy chętnie zabierali głos formułując wnioski np. w sprawie remontu dróg, wykonania oświetlenia czy zagospodarowania terenów wiejskich. Nie zawsze i nie od razu można rozwiązać wszystkie problemy, ale zapewniam, że podejmę każdą próbę, by nasza gmina się rozwijała, a mieszkańcom żyło się lepiej – podsumował burmistrz Arkadiusz Ptak. Włodarz podziękował wszystkim za obecność, dyskusję, ale również za krytykę. Bardzo dziękuję wszystkim mieszkańcom wsi gminy Pleszew za obecność, za dyskusję, za opinię w wielu ważnych sprawach, ale i za głosy krytyki – dodał burmistrz.
Już niedługo w Pleszewie odbędą się zebrania osiedlowe.




Przekroczenie poziomu informowania i ryzyko dalszych przekroczeń dla pyłu PM10

WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE

POZIOM 2

Powiadomienie o przekroczeniu poziomu informowania

 i o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania

dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu

 

INFORMACJE O PRZEKROCZENIU POZIOMU INFORMOWANIA
Zagrożenie Wystąpienie przekroczenia poziomu informowania (100 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
Data wystąpienia 01.03.2023 r. (godz.00.00-24.00)
Stężenia dobowe  pyłu PM10 na stacjach Przekroczenie poziomu informowania wystąpiło na stacjach: w Kaliszu, wartość stężenia dobowego pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu wyniosła 100,7 ug/m3; w Mosinie przy ul. Czereśniowej, wartość stężenia dobowego pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu wyniosła 129,0 ug/m3; w Kościanie, wartość stężenia dobowego pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu wyniosła 128,4 ug/m3.
Obszar przekroczenia Obszar przekroczeń poziomu informowania obejmował obszar miasta Kalisz, Kościan i Mosina.
Ludność narażona Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu informowania: 135499.
Przyczyny Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego.

 

INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMU INFORMOWANIA
Zagrożenie Ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania (100 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
Data wystąpienia 02.03.2023 r. godz. 8.00
Przewidywany czas trwania ryzyka Od godz. 8.00 dnia 02.03.2023 r. do godz. 24.00 dnia 02.03.2023 r.
Przyczyny Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego
Prognozowana jakość powietrza
Prognoza na dzień 02.03.2023 r. dla stężeń średniodobowych pyłu PM10, przygotowana na podstawie wyników pomiarów ze stacji pomiarowych województwa wielkopolskiego.
 
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10

Prognozowane na dzień 02.03.2023 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Kalisz oraz powiaty: kościański, poznański i pleszewski.

Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10

Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 02.03.2023 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 652040.

 

INFORMACJE O ZAGROŻENIU
Wrażliwe grupy ludności ·      osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa),

·      osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc),

·      osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci,

·      osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy.

Możliwe negatywne skutki dla zdrowia Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie.

Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej, nasilenie się objawów ataków astmy.

Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych.

Zalecane środki ostrożności Ogół ludności:

– rozważ ograniczenie intensywnego wysiłku fizycznego na zewnątrz jeśli odczuwasz pieczenie w oczach, kaszel lub ból gardła,

–  ogranicz wietrzenie pomieszczeń,

–  unikaj działań zwiększających zanieczyszczenie powietrza, np. palenia w kominku.

Wrażliwe grupy ludności:

–  ogranicz intensywny wysiłek fizyczny na zewnątrz,

–  nie zapominaj o normalnie przyjmowanych lekach,

– osoby z astmą mogą częściej odczuwać objawy (duszność, kaszel, świsty) i potrzebować swoich leków częściej niż normalnie,

–  ogranicz wietrzenie pomieszczeń,

–  unikaj działań zwiększających zanieczyszczenie powietrza, np. palenia w kominku.

W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem.

Zaleca się również:

–  zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym niepełnosprawnymi,

–  prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu zawieszonego,

– bieżące śledzenie informacji o zanieczyszczeniu powietrza (http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current).

 

DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań krótkoterminowych ·      Działania określone przez Zarząd Województwa w planach działań krótkoterminowych będących integralną częścią Programów Ochrony Powietrza: https://www.umww.pl/programy-ochrony-powietrza
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Data wydania 02.03.2023 r. godz. 8:00
Podstawa prawna ·       Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.)

·       rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. poz. 1931)

Źródła danych ·       Państwowy Monitoring Środowiska – dane z systemu monitoringu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska

·       Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) w Warszawie – prognoza jakości powietrza

Opracowanie Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska Regionalny Wydział Monitoringu Środowiska w Poznaniu
Publikacja https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/rwms/15



W hołdzie Żołnierzom Wyklętym

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Hołd tym, którzy działali  w antykomunistycznym i niepodległościowym podziemiu, oddały władze Miasta i Gminy Pleszew i Powiatu Pleszewskiego.

Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych został ustanowiony w rocznicę śmierci siedmiu członków IV Zarządu Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość. Jest wyrazem hołdu niezłomnym żołnierzom, którzy walczyli o niepodległą Polskę. W Pleszewie na Murze Pamięci przy kościele pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela znajduje się tablica epitafijna upamiętniająca Żołnierzy Wyklętych walczących na Ziemi Pleszewskiej.

Kwiaty pod tablicą złożyli przedstawiciele władz miasta i powiatu. W imieniu władz Miasta i Gminy Pleszew – Anna Bogacz, kierownik Biura Prasowego i rzecznik pleszewskiego urzędu, a w imieniu władz powiatu – Damian Szwedziak, wicestarosta pleszewski.

Delegacja władz miejskich i powiatowych składająca kwiaty pod tablicą upamiętniającą Żołnierzy Wyklętych w Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych