Ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu dopuszczalnego substancji w powietrzu

WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE

POZIOM 1

Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia

poziomu dopuszczalnego substancji w powietrzu

 

INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMÓW DOPUSZCZALNYCH
Zagrożenie Ryzyko wystąpienia przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego (20 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu.
Data wystąpienia 23.03.2023 r.
Przewidywany czas trwania ryzyka Od dnia 23.03.2023 r. do dnia  31.12.2023 r
Przyczyny Emisja z sektora bytowo-komunalnego szczególnie w okresie grzewczym.
Rok 2023
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM2,5

Analiza wyników pomiarów pyłu zawieszonego PM2,5 ze stacji PMŚ za okres od 01.03.2022 r. do 28.02.2023 r. wskazuje na ryzyko przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM2,5 na terenie powiatu pleszewskiego.

Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM2,5

Ludność zamieszkująca obszar, na którym w 2023 r. istnieje ryzyko przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM2,5: 62 763.

 

DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań Działania określone przez Zarząd Województwa w Programach ochrony powietrza https://www.umww.pl/programy-ochrony-powietrza

 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Data wydania 23.03.2023 r.
Podstawa prawna –       Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.),

–       Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia
2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. 2012 r. poz. 1031) ze zmianami (Dz. U. 2019 r. poz. 1931).

Źródła danych Państwowy Monitoring Środowiska – dane z systemu monitoringu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Opracowanie
Publikacja Portal Jakości Powietrza GIOŚ – Informacje Regionalne https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/rwms/15



Ryzyko wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego substancji w powietrzu

WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE

POZIOM 1

Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia

średniodobowego poziomu dopuszczalnego substancji w powietrzu

 

INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMÓW DOPUSZCZALNYCH
Zagrożenie Ryzyko wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego (ponad 35 dni ze stężeniem powyżej 50 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu
Data wystąpienia 23.03.2023 r.
Przewidywany czas trwania ryzyka Od dnia 23.03.2023 r. do dnia  31.12.2023 r
Przyczyny Emisja z sektora bytowo-komunalnego szczególnie w okresie grzewczym.
Rok 2023
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10

Analiza wyników pomiarów pyłu zawieszonego PM10 ze stacji PMŚ za okres od 01.03.2022 r. do 28.02.2023 r. wskazuje na ryzyko przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10 (ponad 35 dni ze stężeniem powyżej 50 µg/m3) na terenie powiatu nowotomyskiego i pleszewskiego.

Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10

Ludność zamieszkująca obszar, na którym w 2023 r. istnieje ryzyko przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10: 138 339.

DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań Działania określone przez Zarząd Województwa w Programach ochrony powietrza: https://www.umww.pl/programy-ochrony-powietrza

 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Data wydania 23.03.2023 r.
Podstawa prawna –       Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.),

–       Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia
2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. 2012 r. poz. 1031) ze zmianami (Dz. U. 2019 r. poz. 1931).

Źródła danych Państwowy Monitoring Środowiska – dane z systemu monitoringu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Opracowanie
Publikacja Portal Jakości Powietrza GIOŚ – Informacje Regionalne https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/rwms/15



Zebranie wiejskie w Baranówku

Zakończyły się już zebrania wiejskie w Gminie Pleszew. Nie mieli go jeszcze mieszkańcy jednego sołectwa. Zebranie w Baranówku już 28 marca.

Mieszkańcy wszystkich sołectw w gminie Pleszew mogli wziąć udział w zebraniach wiejskich z władzami miasta. Zebranie dla sołectwa Baranówek zostało przełożone. Nową datę ustalono na 28 marca 2023 roku o godzinie 17:00. Spotkanie odbędzie się na sali państwa Michalak w Baranówku. Serdecznie zapraszamy.




Zorganizują ogólnopolską konferencję

Pleszew po raz kolejny organizuje konferencję „Poza metropolią”. Tym razem głównym tematem będzie aktywna polityka mieszkaniowa małych i średnich miast. Debatować będą specjaliści w tym obszarze oraz władze miast, które taką politykę prowadzą.

Pleszew jest jednym z małych i średnich miast, które polityką mieszkaniową starają się przyciągnąć i zatrzymać młodych mieszkańców – zwłaszcza w dobie kryzysu demograficznego. To dostępność mieszkań– zaraz po atrakcyjnych miejscach pracy –  jest czynnikiem warunkującym odpowiedni poziom i jakość życia mieszkańców.

Chcąc dzielić się swoim doświadczeniem, a także czerpać z wiedzy specjalistów, władze miasta organizują ogólnopolską konferencję „Poza metropolią – aktywna polityka mieszkaniowa jako szansa na rozwój miast małych i średnich”. Specjaliści poruszą tematy dotyczące wykorzystania nowych rozwiązań prawnych i inwestycyjnych w polityce mieszkaniowej, którą oferuje rząd, instytucje państwowe oraz samorządy, a także zaprezentują pionierskie przykłady małych i średnich miast, które taką politykę wdrażają.

Konferencja odbędzie się w Zajezdni Kultury w Pleszewie, która znajduje się na zrewitalizowanym obszarze pokolejowym, 18 kwietnia 2023 roku w godz. 10:00-15:00. Udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszeń można dokonywać poprzez formularz do 11 kwietnia 2023 roku.

Współorganizatorami konferencji są: Związek Miasta Polskich oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów. Partnerem konferencji jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Wcześniej, samorząd Miasta i Gminy Pleszew zorganizował konferencję „Poza metropolią – rewitalizacja i jakość życia w małych i średnich miastach”, podczas której rozmawiano o czynnikach warunkujących wysoką jakość życia w małych i średnich miastach.

Grafika konferencji Poza metropolią organizowanej przez UMIG Pleszew w Zajezdni Kultury w Pleszewie 18 kwietnia 2023 roku.




Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych

ZESPÓŁ DS. KONTROLI I OPINII

Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie.
Do zadań Zespołu należy w szczególności:

  • kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, stosownie do obowiązującego prawa;
  • rozpatrywanie informacji, wniosków i skarg dotyczących sprzedaży napojów alkoholowych;
  • opiniowanie, w formie postanowień, zgodności lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu z zasadami usytuowania na terenie Miasta i Gminy Pleszew miejsc sprzedaży
    i podawania napojów alkoholowych określonymi stosowną uchwałą Rady Miejskiej
    w Pleszewie;
  • monitorowanie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;
  • współpraca z Policją i Strażą Miejską w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Pleszew;
  • opracowanie wniosków do Policji w sprawie wszczęcia postępowania wobec sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych łamiących przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
  • gromadzenie i analiza danych w zakresie uzależnień i ich konsekwencji;
  • inicjowane szkoleń dla przedsiębiorców i pracowników punktów sprzedaży alkoholu
    z zakresu dobrych zwyczajów prowadzenia sprzedaży alkoholu oraz dla osób upoważnionych do prowadzenia kontroli.

Procedura wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie  Miasta i Gminy Pleszew wraz z informacjami dotyczącymi wymaganych dokumentów oraz wysokości opłat, znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznych

Zespół ds. kontroli i opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Pleszewie będzie opiniował złożone wnioski o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w każdą trzecią środę miesiąca. W przypadku, gdy dzień ten będzie dniem wolnym od pracy, dniem spotkania Zespołu ustala się kolejny dzień roboczy.
Wnioski o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych należy składać w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Pleszew ul. Rynek 1 , 63-300 Pleszew

KONTROLE PUNKTÓW SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH W ZAKRESIE PRZESTRZEGANIA ZASAD I WARUNKÓW KORZYSTANIA Z ZEZWOLEŃ

  1. Podstawa prawna:
    a. 18 ust. 8 oraz 183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
    i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r., poz. 165 ze zmianami);
    b. Rozdział 5 „Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej” (art. 45-65) ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r., poz. 221).

Kontrola zostanie przeprowadzona zgodnie z Zarządzeniem Nr 148/VIII/2022 Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie wprowadzenia Procedur przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Pleszew.

2. Identyfikuje się następujący obszar podmiotowy, w którym istnieje ryzyko naruszenia przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2023 r., poz. 165):

a. przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w miejscu i poza miejscem sprzedaży wydanych przez Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew.

3. Identyfikuje się następujący obszar przedmiotowy, w których następuje ryzyko naruszenia przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2023 r., poz. 165):

  • przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
    w szczególności:
    a. przestrzegania określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:

– posiadanie ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;

– wnoszenie opłaty za korzystanie z zezwolenia, o której mowa w art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi;

– posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży;

– zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych;

– wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;

– prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone
w uchwale nr XXXV/399/2018 Rady Miejskiej w Pleszewie z dnia 6 września 2018 r.
w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Pleszew oraz zasad usytuowania na terenie Miasta Gminy Pleszew miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (Dz.Urz.Woj. Wielkopolskiego poz. 6969);
b. przestrzegania określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:

przestrzeganie zasad porządku publicznego w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych lub w najbliższej okolicy;

niesprzedawanie i niepodawanie napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw;

uwidacznianie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu oraz innych informacji
o zakazach wynikających z ustaw;

sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w punktach sprzedaży, którymi są: sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych, wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2, pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych;

przestrzeganie zakazu spożywania alkoholu w miejscu sprzedaży (dotyczy sklepów)
oraz w najbliższej okolicy punktu sprzedaży;

przestrzeganie ustawowego zakazu reklamowania i promocji napojów alkoholowych;

przestrzeganie określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;

niewprowadzanie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;

przedstawianie prawidłowych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.

4. Wybór punktów sprzedaży do kontroli

Do kontroli zostaną wytypowane punkty sprzedaży napojów alkoholowych na podstawie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Pleszew.

5. Zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli

Organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 2 do Procedur. Za datę odbioru przez przedsiębiorcę zawiadomienia o kontroli przyjmuje się datę odbioru zawiadomienia.

6. Sposób ustalenia terminu kontroli

Zgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia
o zamiarze wszczęcia kontroli. Na pisemny wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dnia od dnia doręczenia zawiadomienia.

7. Osoby przeprowadzające kontrolę

Kontrola zostanie przeprowadzona przez upoważnionych członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie i/lub pracowników Urzędu Miasta i Gminy w Pleszewie, w tym strażników Straży Miejskiej. Wzór upoważnień stanowi załącznik nr 1 do Procedur.

8. Miejsce przeprowadzenia kontroli

Zgodnie z art. 51 ustawy Prawo przedsiębiorców kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej. Za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy kontrolę przeprowadza się w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innym niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontroli.

9. Przebieg kontroli.

Kontrolę przeprowadza się w obecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Przedsiębiorca wskazuje na piśmie osobę upoważnioną. Po przybyciu na miejsce kontroli zespół kontrolujący okazuje przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli swoje legitymacje służbowe oraz upoważnienie Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew do przeprowadzenia kontroli. W razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, czynności kontrolne mogą być wszczęte po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi przedsiębiorcy lub osobie zatrudnionej u przedsiębiorcy, która może być uznana za osobę czynną
w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.

Podczas kontroli przedsiębiorca zobowiązany jest do okazania zespołowi kontrolującemu:

a. książki kontroli, o której mowa w art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców, albo kopii odpowiednich jej fragmentów lub wydruków z systemów informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez siebie za zgodność z wpisem z kontroli; w przypadku, gdy okazanie książki kontroli jest niemożliwe, przedsiębiorca zostanie zobowiązany do okazania jej w wyznaczonym terminie w siedzibie organu kontroli;
b. zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży wraz z dokumentem potwierdzającym fakt uiszczenia opłaty za korzystanie z tych zezwoleń oraz wydruki z kasy fiskalnej o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku ubiegłym lub zestawienie innych dokumentów księgowych potwierdzających podaną wartość sprzedaży;
c. dokumentu potwierdzającego fakt posiadania tytułu prawnego do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
d. faktur potwierdzających miejsce zakupu napojów alkoholowych.

10. Protokół z kontroli

Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, którego wzór stanowi załącznik numer 3 do Procedur.

a. w protokole zamieszcza się zalecenia pokontrolne i wyznacza termin do usunięcia stwierdzonych uchybień oraz inne ustalenia i informacje;
b. do protokołu może być załączona dokumentacja fotograficzna sporządzona przez osoby kontrolujące podczas kontroli. Fakt ten odnotowuje się w protokole;
c. protokół podpisują członkowie zespołu kontrolującego oraz osoba biorącą udział w kontroli ze strony przedsiębiorcy;
d. w przypadku odmowy podpisania przez przedsiębiorcę protokołu, fakt ten odnotowuje się w protokole z podaniem przyczyny odmowy podpisu;
e. protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach (oryginał dla organu kontrolującego, kopia dla przedsiębiorcy).

OGÓLNY SCHEMAT PROCEDURY KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE ZASAD I WARUNKÓW KORZYSTANIA Z ZEZWOLEŃ NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

Podstawa prawna: art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r., poz. 221)

KONTROLA PLANOWANA KONTROLA DORAŹNA
Analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa zgodnie z art. 47 ust 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców Przeprowadzana w przypadkach określonych
w art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
Zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze przeprowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 48 ust. 11 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
Doręczenie upoważnienia do kontroli przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej.
Pouczenie przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej o jego prawach i obowiązkach.
Przeprowadzenie czynności kontrolnych w zakresie i czasie określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.
Sporządzenie protokołu kontroli.
Ewentualne postępowanie pokontrolne
np. postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia zezwolenia.



Międzypokoleniowa wymiana poglądów w Kawiarni Obywatelskiej

Jak będzie wyglądał Pleszew za 10-20 lat? Kto będzie tworzył to miasto? Jakie ma perspektywy i ofertę? O tym i o wielu innych kwestiach społecznych rozmawiano podczas Kawiarni Obywatelskiej w nowej kawiarni pleszewskiego kina Hel. Uczestników nie brakowało, chętnych do wyrażenia swojej opinii również.

Kawiarnia Obywatelska to jedno z wydarzeń organizowanych w ramach Tygodnia Aktywności Zawodowej i Obywatelskiej. Spotkanie odbyło się w nowej kawiarni kina Hel w Pleszewie przez Centrum Wspierania Inicjatyw Obywatelskich i było okazją do wymiany poglądów, spotkania ze specjalistami i władzami miasta i powiatu oraz do merytorycznej rozmowy przy kawie i herbacie. Z możliwości dialogu skorzystało wielu pleszewian.

Gościem specjalnym spotkania była Joanna Erbel – socjolożka, aktywistka miejska, która wraz z Arkadiuszem Ptakiem – burmistrzem Miasta i Gminy Pleszew oraz Damianem Szwedziakiem – wicestarostą pleszewskim, poruszyła kwestie rozwiązań i pomysłów, które można wdrażać w małych miastach. Moderatorkami spotkania były Lucyna Roszak oraz Irena Kuczyńska, która poruszyła bardzo ważny temat starzenia się społeczeństwa i zmniejszania się liczby ludności w Pleszewie.

Podczas spotkania poruszony został temat aktualnej oferty miasta dla swoich mieszkańców oraz tego, jakie są plany, aby tych mieszkańców w Pleszewie zatrzymać. Burmistrz Pleszewa przyznał, że o ile budowa dróg, chodników i innej infrastruktury jest bardzo ważna, o tyle równie ważne jest tworzenie miejsc, gdzie mieszkańcy mogą spędzać czas, gdyż dużym problemem jest brak miejsc dla ludzi młodych. Rolą mniejszych gmin i miast – jest wkraczanie w te obszary, z którymi jest problem na rynku prywatnym. Właśnie dlatego m.in. powstała kawiarnia w kinie, aby tworzyć miejsca, gdzie ludzie mogą się spotkać w dogodnych warunkach, a takich miejsc ciągle brakuje  – podsumował burmistrz Arkadiusz Ptak.

Do dyskusji włączyło się wielu mieszkańców, którzy podając swoje przykłady wskazywali na wady i zalety mieszkania w małym mieście, którym jest Pleszew. Wielu z nich jednak zrezygnowało z wielkomiejskiego życia na rzecz osiedlenia się w małym mieście, które mimo swojej wielkości, oferuje wiele, a przede wszystkim, życie w nim jest spokojniejsze. Jestem otwarty na dyskusje, także w innych kwestiach – jeśli widzicie inne możliwości, gdzie gmina może się zaangażować zapraszam na indywidualne spotkanie lub do kontaktu mailowego. ­– zachęcał obecny na spotkaniu burmistrz.




Raport dotyczący chorób zakaźnych zwierząt na terenie województwa wielkopolskiego

RAPORT NR 164

DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z WYSTĄPIENIEM CHORÓB ZAKAŹNYCH ZWIERZĄT NA TERENIE WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO ZA OKRES 11-17.03.2023




Zawodnicy Pleszewskiego Klubu Karate z kolejnymi medalami

Kolejny udany występ zaliczyli zawodnicy Pleszewskiego Klubu Karate podczas występów w Środzie Wielkopolskiej. W Wielkopolskiej Lidze Karate zdobyli łącznie 7 medali. W zawodach wzięło udział 496 zawodników z 40 klubów.

15 zawodników Pleszewskiego Klubu Karate wzięło udział w zawodach Dragon Cup Wielkopolskiej Ligi Karate w Środzie Wlkp. Wśród 496 zawodników reprezentujących 40 klubów. Reprezentanci Pleszewskiego Klubu Karate bardzo dobrze wypadli zaliczając kolejny udany występ zdobywając 7 medali w tym 3 złote, 2 srebrne i 2 brązowe.

Dwukrotnie złoty medal wywalczyła Maja Kolanowska w kumite młodziczek +45kg oraz w kumite juniorek młodszych -54kg. Złotym medalistą został także Aleksander Urbaniak w kumite chłopców 8-9 lat -30kg.

Srebrne medale wywalczyli Jan Borowczyk w kumite chłopców 8-9 lat -35kg oraz Kujawiak Zuzanna w kumite dziewcząt 8-9 lat -30kg.

Brązowymi medalistami zostali Cezary Jóźwiak w kumite młodzików -50kg oraz Jędrzej Becker w kumite młodzików +50kg.

Punktowane miejsca zajęli Szymon Buczkowski w kumite młodzików -+50kg, Łucja Gomułka w kumite dziewcząt 10-11 lat +35kg oraz Nowakowski Maciej w kumite chłopców 8-9 lat -30kg.

Jedną walkę wygraną zaliczył Maksymilian Margiela w kumite młodzików -40kg, Aleks Klaczyński oraz Borys Małgowski oboje w kumite chłopców 8-9 lat -30kg,

W zawodach wzięli udział także Bartosz Jagła oraz Sylwester Kapała oboje w kumite chłopców 10-11 lat +40kg, Feliks Gomułka w kumite chłopców 10-11 lat -35kg.

Wyniki PKK:

Złote medale:
– Aleksander Urbaniak – kumite chłopców 8-9 lat -30kg,
– Maja Kolanowska – kumite młodziczek +45kg,
– Maja Kolanowska – kumite juniorek młodszych -54kg,

Srebrne medale:
– Zuzanna Kujawiak – kumite dziewcząt 8-9 lat -30kg,
– Jan Borowczyk – kumite chłopców 8-9 lat -35kg,

Brązowe medale:
– Cezary Jóźwiak – kumite młodzików -50kg,
– Jędrzej Becker – kumite młodzików +50kg.




Najlepsi w konkursie wiedzy pożarniczej

Członkowie Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych z terenu Gminy Pleszew zmierzyli się w konkursie wiedzy pożarniczej. Najlepsi reprezentować będą gminę w eliminacjach powiatowych. Turniej odbył się w siedzibie OSP w Kowalewie.

W dniu 18 marca 2023 roku w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej w Kowalewie odbyły się Eliminacje Miejsko-Gminne Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „MŁODZIEŻ ZAPOBIEGA POŻAROM”.

Pod przewodnictwem komisji konkursowej w osobach: Komendanta ZMG ZOSP RP mł. bryg. Waldemara Barańskiego, Prezes Zarządu Oddziału Miejsko-Gminnego ZOSP w Pleszewie Doroty Gorzaniak i opiekuna MDP OSP w Kowalewie Krzysztofa Urbaniaka, do udziału w eliminacjach przystąpiło 13 członków Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych z OSP Kowalew i OSP Pleszew w grupie wiekowej II (klasy 5-8 szkoły podstawowej) i grupie wiekowej III (uczniowie szkół ponadpodstawowych).

Po wypełnieniu części testowej, składającej się z 40 pytań, po pięciu najlepszych uczestników z każdej grupy wzięło udział w finale ustnym, podczas którego każdy musiał odpowiedzieć na 5 pytań otwartych.

W grupie wiekowej II zwyciężyła bezapelacyjnie Roksana Walendowska z MDP OSP Pleszew. Kolejne miejsca zajęli: Filip Walendowski, Adam Matuszewski, Kamil Piękny i Gracjan Brylewski.

W grupie wiekowej III wygrał Michał Niemann z MDP OSP Pleszew, a na kolejnych miejscach uplasowali się: Bartosz Opielewicz, Błażej Piękny, Dawid Słomiński i Kamil Bednarek.

Trzech finalistów z każdej grupy weźmie udział w eliminacjach powiatowych, które odbędą się w połowie kwietnia.

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe oraz posilili się pączkami i kiełbaską z grilla.

Dziękujemy za pomoc w organizacji członkom OSP Kowalew: Prezesowi Zarządu Szczepanowi Wojtczakowi, Naczelnikom Jerzemu Kwaśniewskiemu oraz Arkadiuszowi Kaczmarkowi i Skarbnikowi Januszowi Białasowi.

Tekst: Krzysztof Urbaniak




Konferencja „Poza metropolią”

POZA METROPOLIĄ – AKTYWNA POLITYKA MIESZKANIOWA JAKO SZANSA NA ROZWÓJ MIAST MAŁYCH I ŚREDNICH

Grafika konferencji Poza metropolią organizowanej przez UMIG Pleszew w Zajezdni Kultury w Pleszewie 18 kwietnia 2023 roku.

Termin: 18 kwietnia 2023 r. godz. 10:00-15:00
Miejsce: Zajezdnia Kultury w Pleszewie, ul. Kolejowa 3

Poza atrakcyjnymi miejscami pracy, to dostępność mieszkań jest czynnikiem w największym stopniu warunkującym odpowiedni poziom i jakość życia mieszkańców. Dodatkowo wiele miast – zwłaszcza tych położonych poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania ośrodków metropolitalnych – polityką mieszkaniową stara się zatrzymać młodych i przyciągać nowych mieszkańców, zwłaszcza w obliczu kryzysu demograficznego. Jednym z nich jest Pleszew – gospodarz konferencji, podczas której chcemy podjąć dyskusję dotyczącą wykorzystania nowych rozwiązań prawnych i inwestycyjnych w polityce mieszkaniowej, które oferują rząd i instytucje państwowe, ale i przede wszystkim samorządy. Nie zabraknie więc prezentacji dobrych i pionierskich przykładów małych i średnich miast, które stosują różne rozwiązania i montaże finansowe, umożliwiające dostarczanie mieszkań o dobrym standardzie, przy minimalizowaniu kosztów własnych.

Konferencja stanowić będzie forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie prowadzenia aktywnej polityki mieszkaniowej, ale i motywację do działania oraz wdrożenia proponowanych rozwiązań.

Zgłoszenia przyjmujemy do 14 kwietnia 2023r.
Udział w konferencji jest bezpłatny.
W przypadku osób z niepełnosprawnościami prosimy o poinformowanie organizatora o swoich potrzebach. Umożliwi to przygotowanie odpowiedniej pomocy oraz zapewni sprawną obsługę spotkania.
Konferencja tłumaczona będzie na język migowy.

Kontakt:
Marta Dajczak
e-mail: konferencja@pleszew.pl
tel. 62 7428 340

ORGANIZATORZY

PARTNER

PATRONI MEDIALNI

Wydarzenie jest współfinansowane ze środków europejskich




Materiały z konferencji „Poza metropolią”

Na początku gości powitał dr hab. Arkadiusz Ptak – Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew, następnie z zebranymi połączył się Maciej Aulak – Dyrektor Departamentu Programów Pomocowych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. W imieniu współorganizatorów gości przywitali: dr Wojciech Jarczewski – Dyrektor Instytutu Rozwoju Miast i Regionów oraz Ryszard Grobelny -ekspert Związku Miast Polskich, Prezes Zarządu Fundacji Miasto.W pierwszej debacie pt. „POLITYKA MIESZKANIOWA – FUNDAMENT POLITYKI MIEJSKIEJ” udział wzięli:
-dr Alina Muzioł-Węcławowicz – ekspert niezależny
-Ryszard Grobelny – ekspert, Związek Miast Polskich, Prezes Zarządu Fundacji Miasto
-prof. Iwona Sagan – Uniwersytet Gdański
Moderator: dr Karol Janas – Kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej, Instytut Rozwoj Miast i Regionów.

Dyskusja oparła się o rozwiązania prawne i finansowe w polityce mieszkaniowej miast małych i średnich oraz porównanie małych miast z metropoliami.

W drugiej debacie „DOŚWIADCZENIA WDRAŻANIA POLITYKI MIESZKANIOWEJ” udział wzięli:
-dr hab. Arkadiusz Ptak – Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew
-Paweł Karpiński – Dyrektor Biura Funduszu Dopłat, Departament Funduszy Mieszkaniowych Banku Gospodarstwa Krajowego
-Waldemar Miśko – Burmistrz Karlina
-dr Renata Knap – Prezes Zarządu SIM Stalowa Wola
Moderator: dr Kamil Nowak – Instytut Rozwoju Miast i Regionów

W dyskusji podzielono się doświadczeniami z miast małych i średnich, nastąpiła wymiana dobrych jak i złych praktyk. Skupiono się na sposobach realizowania polityki mieszkaniowej i przyciągania młodych osób.W trzeciej debacie „MIESZKALNICTWO W PRAKTYCE” udział wzięli:
-Wojciech Caruk – Prezes Zarządu PFR Nieruchomości
-Jakub Pyżanowski – Zastępca Prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości
-dr hab. inż. arch. Agata Twardoch, prof. PŚ – Politechnika Śląska
-Ewelina Woźniak-Szpakiewicz – Prezes Zarządu DMD Modular Sp. z o.o.
Moderator: Jakub Głaz – Architektura i Biznes

Dyskusja skupiła się na nowych technologiach wykorzystywanych w polityce mieszkaniowej i sposobach ich finansowania.




Agenda konferencji „Poza metropolią”

Termin: 18 kwietnia 2023 r. godz. 10:00-15:00
Miejsce: Zajezdnia Kultury w Pleszewie, ul. Kolejowa 3

10.00 – 10.15 POWITANIE GOŚCI

  • Arkadiusz Ptak –  Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew
  • Maciej Aulak –  Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
  • Wojciech Jarczewski – Dyrektor  Instytutu Rozwoju Miast i Regionów
  • Ryszard Grobelny – ekspert, Związek Miast Polskich
10.15 – 11.30 DEBATA 1 – POLITYKA MIESZKANIOWA – FUNDAMENT POLITYKI MIEJSKIEJ

Moderator: Karol Janas – Kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej, Instytut Rozwoju Miast i Regionów

  • Alina Muzioł-Węcławowicz – ekspert niezależny
  • Ryszard Grobelny – ekspert, Związek Miast Polskich
  • Iwona Sagan – Uniwersytet Gdański
11.30 – 11.45 PRZERWA KAWOWA
11.45 – 13.00 DEBATA 2 – DOŚWIADCZENIA WDRAŻANIA POLITYKI MIESZKANIOWEJ

Moderator: Kamil Nowak, Instytut Rozwoju Miast i Regionów

  • Arkadiusz Ptak, Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew
  • Paweł Karpiński – Dyrektor Biura Funduszu Dopłat, Departament Funduszy Mieszkaniowych Banku Gospodarstwa Krajowego
  • Waldemar Miśko – Burmistrz Karlina
  • Renata Knap – Prezes Zarządu SIM Stalowa Wola
13.00 – 13.15 PRZERWA KAWOWA
13.15 -14.30 DEBATA 3 – MIESZKALNICTWO W PRAKTYCE

Moderator:  Jakub Głaz 

  • Wojciech Caruk – Prezes PFR Nieruchomości
  • Arkadiusz Urban – Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości
  • Agata Twardoch – Politechnika Śląska
  • Ewelina Woźniak-Szpakiewicz– Prezes Zarządu DMD Modular
14.30 – 15.30 PRZERWA OBIADOWA (LUNCH)