Procedura zobowiązania do leczenia odwykowego

PROCEDURA ZOBOWIĄZANIA DO LECZENIA ODWYKOWEGO

Wobec kogo może zostać wszczęta procedura zobowiązania do leczenia odwykowego?

Fakt uzależnienia od alkoholu czy też spożywanie alkoholu w sposób szkodliwy lub ryzykowny nie stanowi samoistnej podstawy do zobowiązania danej osoby do podjęcia leczenia odwykowego, aby to zrobić muszą towarzyszyć temu określone zgodnie   z art. 24 w/w Ustawy negatywne zachowania w sferze społecznej, są to:

  • rozkład życia rodzinnego
  • demoralizacja małoletnich
  • uchylanie się od obowiązku zaspokajania potrzeb rodziny
  • systematyczne zakłócanie spokoju lub porządku publicznego

Kto może złożyć wniosek ?

Co do zasady wniosek może złożyć każdy jednak najlepiej jest gdy osobą składającą wniosek jest osoba najbliższa, która zna skalę zjawiska uzależnienia, która zna faktyczny problem rodzinny. Wniosek może złożyć osoba niespokrewniona, sąsiad, pracodawca  ponadto instytucje tj. Policja, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy społecznej w Pleszewie , Sąd, Prokuratura, Kuratorzy sądowi i inne. Komisja nie przyjmuje wniosków anonimowych. Sama osoba uzależniona z własnej inicjatywy może przyjść do Gminnej Komisji po pomoc i poradę w sprawie podjęcia leczenia.
Osoba lub instytucja zawiadamiająca Gminną Komisję o konieczności podjęcia działań w ramach procedury nie staje się stroną w procedurze ani w postępowaniu sądowym. Nie przysługuje jej uprawnienie do wycofania wniosku, nie ma dostępu do gromadzonych materiałów, nie może wnieść apelacji od wydanego postanowienia sądowego.

Gdzie i w jakiej formie składamy wniosek?

Wypełniony pisemnie wniosek należy złożyć:

  • osobiście w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Pleszew ul. Rynek 1 , 63-300 Pleszew
    w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Wniosek do GKRPA”
  • lub wysłać pocztą tradycyjną na wyżej wymieniony adres.

Jaki jest tryb postępowania?

  1. Komisja rozpatruje zasadność wniosku o nałożenie obowiązku leczenia odwykowego
    w stosunku do osób nadużywających alkohol.
  2. Przeprowadza z osobami rozmowy motywujące do podjęcia leczenia,
  3. Diagnozuje występowanie przemocy w rodzinie
  4. Zaleca podjęcie leczenia lub spotkania indywidualne z psychologiem/terapeutą,
  5. W przypadku odmowy podjęcia leczenia dobrowolnego przez osobę mającą problem alkoholowy, kieruje ją na badania do biegłych sądowych (psychiatra i psycholog), w celu uzyskania stosownej opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
  6. Po uzyskaniu opinii biegłych GKRPA zamyka sprawę w przypadku, gdy nie ma podstaw do leczenia, bądź kieruje osobę na leczenie w warunkach stacjonarnych lub ambulatoryjnych, zgodnie z zaleceniami biegłych,
  7. W przypadku braku respektowania zaleceń, komisja kieruje wnioski do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy
    o wszczęcie postępowania w sprawie nałożenia obowiązku podjęcia leczenia odwykowego. Do wniosku dołączona zostaje dokumentacja zebrana w toku postępowania.
    Sąd może na podstawie zebranych dowodów(opinii biegłych, zeznań uczestnika, świadków, wywiadu Policji) wydać  następujące orzeczenie:
    -oddalić wniosek, gdy osoba nie jest uzależniona
    -orzec obowiązek leczenia odwykowego w niestacjonarnym zakładzie leczniczym(tj. poradni)
    -orzec obowiązek leczenia w zakładzie stacjonarnym (tj. szpitalu).Postanowienie wydane przez sąd w przedmiocie zobowiązania do leczenia odwykowego nakłada na osobę zobowiązaną prawny obowiązek poddania się leczeniu w wyznaczonym trybie oraz placówce, a ponadto zastępuje zgodę na udzielenie tej osobie świadczenia zdrowotnego. Postanowienie wydane przez sąd jest ważne dwa lata.
  8. Procedura kierowania na leczenie odwykowe jest bezpłatna.

Załączniki:
Wniosek o podjęcie leczenia odwykowego
Wniosek o podjęcie leczenia odwykowego dla instytucji




Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie

GMINNA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
W PLESZEWIE

Dane kontaktowe:

Rynek 1, 63-300 Pleszew
tel. 62 742 83 40
e-mail: gkrpa@pleszew.pl

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1119. ze zmianami), w składzie zatwierdzonym Zarządzeniem Nr 8/VIII/2023 Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie.

W skład Komisji wchodzą członkowie przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Członkami Komisji są przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Pleszew, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pleszewie, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Pleszewie oraz przedstawiciele innych służb z terenu gminy. Są to osoby o różnych uzupełniających się kompetencjach, które pozwalają realizować zadania GKRPA w Pleszewie

Przewodnicząca
Izabela Świątek

Sekretarz
Marta Dajczak

Członkowie
Angelina Wołowicz
Waldemar Szuszczyński
Barbara Malińska
Aneta Gramala – Klińska
Marlena Kopaczewska
Bożena Grabowska
Kinga Twardowska

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana jest do inicjowania działań:

  • interwencyjnych poprzez udzielanie osobom uzależnionym i członkom ich rodzin pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
  • przyjmowanie wniosków o zastosowanie leczenia lub objęcie terapią,
  • motywowanie i zobowiązywanie do podjęcia leczenia odwykowego,
  • kierowanie do biegłych w przedmiocie orzekania o uzależnieniu,
  • kierowanie spraw do sądu o wydanie orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
  • podejmowanie działań zmierzających zapobieganiu przemocy w rodzinie,
  • kierowanie osób uzależnionych i uwikłanych w przemoc domową do specjalistów i instytucji świadczących usługi specjalistyczne,
  • inicjowanie działań zmierzających do animacji i aktywizacji środowiska lokalnego w niesienie pomocy osobom z problemem alkoholowym i problemem przemocy,
  • inicjowanie i organizacja szkoleń, debat i konferencji w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie,
  • profilaktycznych poprzez działalność informacyjną i edukacyjną w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy:
  • inicjowanie działań na rzecz rozwiązywania problemów uzależnień, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
  • inicjowanie i prowadzenie kampanii informacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej,
  • poodejmowanie działań o charakterze edukacyjnym ze szczególnym naciskiem na promocję zdrowego stylu życia, kierowanych do dzieci i młodzieży,
  • wspieranie realizacji pozalekcyjnych programów sportowych, opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  • na rzecz ograniczenia dostępności alkoholu:
  • prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych,
  • podejmowanie działań wobec firm prowadzących reklamę napojów alkoholowych
    w sposób niezgodny z przepisami,
  • podejmowanie działań informacyjnych i profilaktycznych skierowanych do kierowców pojazdów mechanicznych,
  • prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych pod kątem zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Do realizacji kluczowych zadań Komisji powołane są dwa zespoły robocze:

  1. Zespół ds. motywowania do leczenia,
  2. Zespół ds. kontroli i opinii.

Terminy  posiedzeń zespołów roboczych odbywają się raz w miesiącu (terminarz spotkań umieszczono w załączniku). Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na posiedzeniach plenarnych nie rzadziej niż raz na kwartał.

Załączniki:
Zarządzenie Nr 8/VIII/2023 Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie.

Regulamin

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2024-2027

Harmonogram spotkań Zespołów:
Zespół ds. kontroli i opinii
Zespół ds. motywowania do leczenia




90 mln zł na poprawę bezpieczeństwa pracy

Płatnicy składek mogą już ubiegać się o dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Łącznie na ten cel przeznaczono 90 mln zł.

W czerwcu ruszyła nowa edycja konkursu ZUS. Pracodawcy w ramach konkursu mogą zdobyć dofinansowanie, między innymi na zakup sprzętu, który poprawi bezpieczeństwo pracy na wysokości, zakup urządzeń oczyszczających i uzdatniających powietrze czy chroniących przed hałasem i promieniowaniem. Każdy wnioskujący  może otrzymać dofinansowanie wynoszące od 10 do 300 tysięcy złotych brutto, jednak maksymalna wartość dopłaty nie może wynieść więcej niż 80 proc. wartości projektu.

O dofinansowanie mogą ubiegać się nie tylko płatnicy składek, którzy zatrudniają pracowników. Wniosek mogą złożyć także  osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników, o ile odprowadzają za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Co ważne w konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy m.in. nie zalegają z opłatą składek i podatków. Z dofinansowania nie skorzystają natomiast płatnicy, którzy otrzymali w ciągu ostatnich 3 lat dofinansowanie z ZUS lub zostali w tym czasie zobowiązani do jego zwrotu.

Wnioski od 6 czerwca do 8 lipca

Wnioski o dofinansowanie projektów na poprawę bezpieczeństwa pracy będą przyjmowane do 8 lipca, wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl. Najlepsze projekty poprawiające bezpieczeństwo i higienę pracy, zmniejszające zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi czy też redukujące niekorzystne oddziaływania czynników ryzyka wybiorą eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.

Szczegółowe warunki konkursu oraz wzory dokumentów dostępne są na www.zus.pl/prewencja, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Pytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl.

Tekst: ZUS




Wykaz nieruchomości przy ul. B. Krzywoustego 2a

Wykaz

Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew zamierza sprzedać w trybie bezprzetargowym lokal mieszkalny nr 1 położony w Pleszewie przy ul. B. Krzywoustego 2a na działce oznaczonej nr 957/8 o pow. 1 815 m2 zapisanej w Księdze Wieczystej nr KZ1P/00019387/5.

Zgodnie z uchwałą nr XXXI/307/2021 Rady Miejskiej w Pleszewie z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pleszew, działka znajduje się w terenach o funkcji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, wielorodzinnej i usługowej.

Lokal mieszkalny nr 1 położony jest na parterze budynku mieszkalnego, w którego skład wchodzą pokój, kuchnia, przedpokój, łazienka o łącznej pow. użytkowej 28,60 m2.

Do lokalu przynależy piwnica o pow. 5,70 m2 oraz udział w częściach wspólnych budynku i działce gruntu w wysokości 56/1000.

Cena lokalu wraz z udziałem we własności gruntu 113.650,00zł.

Lokal wraz z gruntem można wykupić:
– za gotówkę,
– na raty – przed aktem notarialnym płatne min 10%, a pozostałość płatna max. w 9- ciu rocznych ratach płatnych w terminie:
– do 31 marca każdego roku kalendarzowego, w przypadku wykupu lokalu w I półroczu,
– do 31 sierpnia każdego roku, w przypadku wykupu lokalu w II półroczu.

Niespłacona część należności, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej 2-krotności stopy redyskonta weksli stosowanej przez NBP.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami bonifikata udzielana jest w przypadku, gdy najemca zamieszkuje, co najmniej 5 lat przed dniem złożenia wniosku o udzielenie bonifikaty i wynosi 65 % przy wykupie za gotówkę i 60 % na raty.

Wzywa się byłych właścicieli lub ich spadkobierców oraz osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, do złożenia wniosku z wykazaniem tytułu pierwszeństwa zgodnie, z art. 34 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce  nieruchomościami (Dz. U. 2021 r., poz. 1899 t.j.), w terminie 6 tygodni od daty ukazania się niniejszego wykazu.

Lokal mieszkalny zostanie sprzedany w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy.

Wykaz zamieszczono na stronach internetowych bip.pleszew.plpleszew.pl (zakładka biznes).

Szczegółowych informacji można uzyskać w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego (pokój nr 302) tel. 62 7428 345.

Pleszew, dnia 14 czerwca 2022 r.




Zmiana ostrzeżenia meteorologicznego Nr 39 wydanego o godz. 05:14 dnia 13.06.2022

Nazwa biura: IMGW-PIB Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych – Wydział w Poznaniu
Zjawisko/stopień zagrożenia: Burze z gradem/ 1
Obszar: województwo wielkopolskie powiat pleszewski
Ważność: od godz. 12:24 dnia 13.06.2022 do godz. 20:00 dnia 13.06.2022
Przebieg: Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 20 mm do 35 mm oraz porywy wiatru do 85 km/h. Miejscami grad.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska (%): 80%
Uwagi: Zmiana dotyczy ważności ostrzeżenia

Do pobrania:

Pełna treść komunikatu




Ostrzeżenie hydrologiczne nr 28 – gwałtowne wzrosty stanów wody

Nazwa biura prognoz hydrologicznych: Biuro Prognoz Hydrologicznych we Wrocławiu, Wydział Prognoz i Opracowań Hydrologicznych w Poznaniu
Ostrzeżenie hydrologiczne Nr: 28
Zjawisko: gwałtowne wzrosty stanów wody
Stopień: 1
Ważność: od godz. 11:00 dnia 13.06.2022 do godz. 20:00 dnia 13.06.2022
Obszar: Warta górna do Poraja, Warta górna od Poraja do Liswarty, Liswarta, Warta górna od Liswarty do Zb. Jeziorsko, Oleśnica, Widawka, Grabia, Nieciecz, Warta środkowa od Zb. Jeziorsko do Rgilewki, Warta środkowa od Zb. Jeziorsko do Prosny, Warta środkowa od Rgilewki do Prosny, Ner, Rgilewka, Kiełbaska, Powa, Bawół, Wrześnica, Niesób, Łużyca, Prosna środkowa, Ołobok, Swędrnia, Prosna dolna, Noteć górna (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, śląskie, wielkopolskie)
Przebieg: W obszarach występowania prognozowanych opadów burzowych, na mniejszych rzekach niekontrolowanych oraz w zlewniach zurbanizowanych, mogą wystąpić gwałtowne wzrosty stanów wody i lokalne podtopienia. Na rzekach kontrolowanych stany wody mogą gwałtownie rosnąć osiągając lokalnie stan wody wysokiej z możliwością krótkotrwałego przekroczenia stanów ostrzegawczych.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska: 75%




Ostrzeżenie meteorologiczne nr 39 – burze z gradem

Nazwa biura IMGW-PIB Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych – Wydział w Poznaniu
Zjawisko/stopień zagrożenia Burze z gradem/ 2
Obszar województwo wielkopolskie powiat pleszewski
Ważność od godz. 11:00 dnia 13.06.2022 do godz. 20:00 dnia 13.06.2022
Przebieg Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 20 mm do 30 mm oraz porywy wiatru do 90 km/h. Miejscami grad
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska(%) 80%

Do pobrania:
Pełna treść komunikatu




Możliwe utrudnienia w ruchu

Na jeden dzień zamkną odcinek ulicy. Utrudnienia związane są z kolejnym etapem prac budowlanych.

W poniedziałek (13 czerwca) zostanie zamknięty odcinek ulicy Bogusza od skrzyżowania z ulicą Modrzewskiego do skrzyżowania z ulicą Poznańską. Utrudnienia potrwają cały dzień, a spowodowane są wykonywaniem prac budowlanych przy nowopowstającym budynku.

na zdjęciu widać plac budowy i robotników




Ostrzeżenie hydrologiczne nr 24 – gwałtowne wzrosty stanów wody

Nazwa biura prognoz hydrologicznych: Biuro Prognoz Hydrologicznych we Wrocławiu, Wydział Prognoz i Opracowań Hydrologicznych w Poznaniu
Zjawisko: gwałtowne wzrosty stanów wody
Stopień: 1
Ważność: od godz. 14:00 dnia 09.06.2022 do godz. 22:00 dnia 09.06.2022
Obszar: Oleśnica, Warta środkowa od Rgilewki do Prosny, Kiełbaska, Powa, Bawół, Wrześnica, Wełna, Prosna górna, Niesób, Łużyca, Prosna środkowa, Ołobok, Swędrnia, Prosna dolna, Noteć górna, Łobżonka, Noteć środkowa, Gwda (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, pomorskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie)
Przebieg: W obszarach występowania prognozowanych opadów burzowych, na mniejszych rzekach niekontrolowanych oraz w zlewniach zurbanizowanych, mogą wystąpić gwałtowne wzrosty stanów wody i lokalne podtopienia.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska: 70%




Pamiętaj o obowiązkowej deklaracji

Czas upływa. Tylko do 30 czerwca można składać obowiązkowe deklaracje dotyczące źródeł ogrzewania. Możliwości jest wiele, procedura bardzo prosta.

Do dnia 30 czerwca 2022 roku właściciele i zarządcy budynków oraz lokali, mają obowiązek zgłoszenia źródła ogrzewania do CEEB, przy czym w przypadku budynków nowo powstałych lub uruchomieniu w budynku nowego źródła ciepła termin ten wynosi 14 dni od uruchomienia źródła ciepła.

W Gminie Pleszew złożonych zostało nieco ponad 50% deklaracji. Nadal blisko połowa nie wypełniła tego obowiązku, a czas upływa.

Deklaracje można składać w następujący sposób:
– elektronicznie, przez stronę https://ceeb.gov.pl/, wykorzystując do tego profil zaufany, e- dowód albo podpis kwalifikowany.
– w wersji papierowej, składając ją osobiście w Urzędzie miasta/gminy zgodnie z lokalizacją budynku albo wysyłając ją tradycyjną pocztą.

Instrukcje i dokumenty do pobrania

plakat składania deklaracji do CEEB




XLVI sesja VIII kadencji Rady Miejskiej w Pleszewie 9 czerwca 2022 r.




XLV sesja VIII kadencji Rady Miejskiej w Pleszewie 23 maja 2022 r.