Pleszewscy zawodnicy na Mistrzostwach Europy
Troje zawodników Pleszewskiego Klubu Karate reprezentowało barwy narodowe w Mistrzostwach Europy Juniorów Karate. Ich występy odbyły się w dniach 17-19 czerwca w Czechach.
W czeskiej Pradze najlepiej z całej trójki zaprezentowała się Magdalena Godlewska, która w kumite U21 -68kg zajęła 7 miejsce.
W pierwszej rundzie Magda wygrała 6-2 z Hiszpanką Irene Escobar Terciado. W drugiej rundzie uległa 0-2 późniejszej mistrzyni Europy, Ukraince Elinie Sieliemienievej. W repasażach zwyciężyła 7:3 z Rumunką Alexandrą Marią Cucu. W kolejnej rundzie Magda uległa jednak 2-7 reprezentantce Izraela, Katrin Tashker, która zamknęła jej drogę do medalu.
Julia Grzelak wystąpiła w kumite juniorek do 48kg ulegając 0-3 w pierwszej rundzie Rumunce Sarze Marginean.
Michał Florczak w kumite U21 -84kg przegrał 1-2 w pierwszej rundzie z Niemcem Janne Hauboldem.
Foto: Pleszewski Klub Karate
KOMUNIKAT KĄPIELISKOWY nr 5
Sprawdź jakość wody w okolicznych jeziorach i zalewach
Drukują w 3D, programują, nagrywają i eksperymentują
Mnóstwo nowego sprzętu, nowe możliwości rozwoju, eksperymentowanie i nowy wymiar nauki. Uczniowie szkół z terenu Miasta i Gminy Pleszew biorą udział w ministerialnym programie „Laboratoria Przyszłości”.
Inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech ma na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, która będzie pomagać uczniom w odkrywaniu i rozwijaniu ich talentów oraz zainteresowań. Wsparcie, które otrzymują szkoły podstawowe, ma za zadanie budować wśród uczniów kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W Mieście i Gminie Pleszew dofinansowanie do nowych narzędzi dydaktycznych otrzymało sześć szkół podstawowych: ZSP nr 1 w Pleszewie, ZSP nr 2 w Pleszewie, ZSP nr 3 w Pleszewie, ZSP w Kowalewie, ZSP w Taczanowie Drugim oraz ZSP w Lenartowicach. Łączna kwota to ponad 750 tysięcy złotych. Dzięki pozyskanym środkom, udało się zakupić liczny sprzęt. Są to między innymi aparaty cyfrowe, dyktafony, oświetlenie do realizacji nagrań, greenscreen, statywy, nagłośnienie, mikrofony, czy nawet drukarki 3D i roboty do nauki programowania. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z zestawów klocków LEGO SPIKE PRIME oraz pakietu robotów Photon i Genibot. Dla nauczycieli przygotowano cykl szkoleń służących obsłudze drukarki 3D, programowania klocków LEGO oraz robotów edukacyjnych.
Laboratoria Przyszłości to program, dzięki któremu uczniowie mogą brać udział w ciekawych zajęciach i zdobywać nowe, bardzo potrzebne umiejętności poprzez zabawę, eksperymentowanie i wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce. Ma ich to przygotować do pracy w zawodach, które w przyszłości mają mieć kluczowe znaczenie na rynku pracy.
Foto: ZSP Taczanów Drugi
Rury na miarę XVI wieku
W XVI-wiecznym Pleszewie dostarczano nimi wodę do mieszkańców. Teraz są pełnoprawnymi zabytkami, które przeszły zabiegi konserwacyjne.
Wymiana sieci wodociągowej, która miała miejsce w centrum Pleszewa w 2017 roku stała się początkiem procesów konserwatorskich. W trakcie modernizacji natrafiono bowiem na dwa fragmenty sosnowych rur, które w XVI wieku służyły do dostarczania mieszkańcom Pleszewa wody. Przekazano je do Działu Konserwacji Muzealiów Muzeum Archeologicznego w Biskupinie.
Konserwacji poddano dwa fragmenty rur o wymiarach:
Nr 94 długość – 50 cm, średnica – 30-35 cm
Nr 95 długość – 45 cm, średnica – 30-35 cm
Po oczyszczeniu materiału, podjęte zostały prace konserwacyjne, które trwały kilkanaście miesięcy. Obecnie, odnalezione fragmenty sosnowych rur są pełnoprawnym zabytkiem. Jedna z nich znajduje się w Przedsiębiorstwie Komunalnym przy ul. Polnej, druga zasiliła zbiory Muzeum Regionalnego w Pleszewie.
Do pobrania
Ostrzeżenie hydrologiczne nr 30 – gwałtowne wzrosty stanów wody
Nazwa biura prognoz hydrologicznych: Biuro Prognoz Hydrologicznych we Wrocławiu, Wydział Prognoz i Opracowań Hydrologicznych w Poznaniu
Zjawisko: gwałtowne wzrosty stanów wody
Stopień: 1
Ważność: od godz. 14:00 dnia 20.06.2022 do godz. 00:00 dnia 21.06.2022
Obszar: Warta górna do Poraja, Warta górna od Poraja do Liswarty, Liswarta, Warta górna od Liswarty do Zb. Jeziorsko, Oleśnica, Widawka, Grabia, Nieciecz, Warta środkowa od Zb. Jeziorsko do Rgilewki, Warta środkowa od Zb. Jeziorsko do Prosny, Warta środkowa od Rgilewki do Prosny, Ner, Rgilewka, Kiełbaska, Powa, Bawół, Wrześnica, Kanał Mosiński, Warta środkowa od Prosny do Wełny, Prosna górna, Niesób, Łużyca, Prosna środkowa, Ołobok, Swędrnia, Prosna dolna (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, śląskie, wielkopolskie)
Przebieg: W obszarach występowania prognozowanych opadów burzowych, na mniejszych rzekach niekontrolowanych oraz w zlewniach zurbanizowanych, mogą wystąpić gwałtowne wzrosty stanów wody i lokalne podtopienia.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska: 75%
Zmiana ostrzeżenia meteorologicznego Nr 41 wydanego o godz. 05:14 dnia 20.06.2022
Nazwa biura: IMGW-PIB Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych – Wydział w Poznaniu
Zjawisko/stopień zagrożenia: Burze z gradem/ 2
Obszar: województwo wielkopolskie powiat pleszewski
Ważność: od godz. 11:00 dnia 20.06.2022 do godz. 21:00 dnia 20.06.2022
Przebieg: Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć bardzo silne opady deszczu od 25 mm do 35 mm, oraz porywy wiatru do 100 km/h. Miejscami grad.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska(%): 80%
Uwagi: Zmiana dotyczy ważności ostrzeżenia
Do pobrania:
Aglomeracyjny Dzień Seniora i Zdrowia
Ostrzeżenie meteorologiczne nr 41 – burze z gradem
Nazwa biura IMGW-PIB Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych – Wydział w Poznaniu
Zjawisko/stopień zagrożenia Burze z gradem/ 2
Obszar województwo wielkopolskie powiat pleszewski
Ważność od godz. 14:00 dnia 20.06.2022 do godz. 21:00 dnia 20.06.2022
Przebieg Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć bardzo silne opady deszczu od 25 mm do 35 mm oraz porywy wiatru do 100 km/h. Miejscami grad
Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska(%) 80%
Do pobrania:
Procedura zobowiązania do leczenia odwykowego
PROCEDURA ZOBOWIĄZANIA DO LECZENIA ODWYKOWEGO
Wobec kogo może zostać wszczęta procedura zobowiązania do leczenia odwykowego?
Fakt uzależnienia od alkoholu czy też spożywanie alkoholu w sposób szkodliwy lub ryzykowny nie stanowi samoistnej podstawy do zobowiązania danej osoby do podjęcia leczenia odwykowego, aby to zrobić muszą towarzyszyć temu określone zgodnie z art. 24 w/w Ustawy negatywne zachowania w sferze społecznej, są to:
- rozkład życia rodzinnego
- demoralizacja małoletnich
- uchylanie się od obowiązku zaspokajania potrzeb rodziny
- systematyczne zakłócanie spokoju lub porządku publicznego
Kto może złożyć wniosek ?
Co do zasady wniosek może złożyć każdy jednak najlepiej jest gdy osobą składającą wniosek jest osoba najbliższa, która zna skalę zjawiska uzależnienia, która zna faktyczny problem rodzinny. Wniosek może złożyć osoba niespokrewniona, sąsiad, pracodawca ponadto instytucje tj. Policja, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy społecznej w Pleszewie , Sąd, Prokuratura, Kuratorzy sądowi i inne. Komisja nie przyjmuje wniosków anonimowych. Sama osoba uzależniona z własnej inicjatywy może przyjść do Gminnej Komisji po pomoc i poradę w sprawie podjęcia leczenia.
Osoba lub instytucja zawiadamiająca Gminną Komisję o konieczności podjęcia działań w ramach procedury nie staje się stroną w procedurze ani w postępowaniu sądowym. Nie przysługuje jej uprawnienie do wycofania wniosku, nie ma dostępu do gromadzonych materiałów, nie może wnieść apelacji od wydanego postanowienia sądowego.
Gdzie i w jakiej formie składamy wniosek?
Wypełniony pisemnie wniosek należy złożyć:
- osobiście w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Pleszew ul. Rynek 1 , 63-300 Pleszew
w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Wniosek do GKRPA” - lub wysłać pocztą tradycyjną na wyżej wymieniony adres.
Jaki jest tryb postępowania?
- Komisja rozpatruje zasadność wniosku o nałożenie obowiązku leczenia odwykowego
w stosunku do osób nadużywających alkohol. - Przeprowadza z osobami rozmowy motywujące do podjęcia leczenia,
- Diagnozuje występowanie przemocy w rodzinie
- Zaleca podjęcie leczenia lub spotkania indywidualne z psychologiem/terapeutą,
- W przypadku odmowy podjęcia leczenia dobrowolnego przez osobę mającą problem alkoholowy, kieruje ją na badania do biegłych sądowych (psychiatra i psycholog), w celu uzyskania stosownej opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
- Po uzyskaniu opinii biegłych GKRPA zamyka sprawę w przypadku, gdy nie ma podstaw do leczenia, bądź kieruje osobę na leczenie w warunkach stacjonarnych lub ambulatoryjnych, zgodnie z zaleceniami biegłych,
- W przypadku braku respektowania zaleceń, komisja kieruje wnioski do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy
o wszczęcie postępowania w sprawie nałożenia obowiązku podjęcia leczenia odwykowego. Do wniosku dołączona zostaje dokumentacja zebrana w toku postępowania.
Sąd może na podstawie zebranych dowodów(opinii biegłych, zeznań uczestnika, świadków, wywiadu Policji) wydać następujące orzeczenie:
-oddalić wniosek, gdy osoba nie jest uzależniona
-orzec obowiązek leczenia odwykowego w niestacjonarnym zakładzie leczniczym(tj. poradni)
-orzec obowiązek leczenia w zakładzie stacjonarnym (tj. szpitalu).Postanowienie wydane przez sąd w przedmiocie zobowiązania do leczenia odwykowego nakłada na osobę zobowiązaną prawny obowiązek poddania się leczeniu w wyznaczonym trybie oraz placówce, a ponadto zastępuje zgodę na udzielenie tej osobie świadczenia zdrowotnego. Postanowienie wydane przez sąd jest ważne dwa lata. - Procedura kierowania na leczenie odwykowe jest bezpłatna.
Załączniki:
Wniosek o podjęcie leczenia odwykowego
Wniosek o podjęcie leczenia odwykowego dla instytucji
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie
GMINNA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
W PLESZEWIE
Dane kontaktowe:
Rynek 1, 63-300 Pleszew
tel. 62 742 83 40
e-mail: gkrpa@pleszew.pl
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1119. ze zmianami), w składzie zatwierdzonym Zarządzeniem Nr 8/VIII/2023 Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pleszewie.
W skład Komisji wchodzą członkowie przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Członkami Komisji są przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Pleszew, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pleszewie, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Pleszewie oraz przedstawiciele innych służb z terenu gminy. Są to osoby o różnych uzupełniających się kompetencjach, które pozwalają realizować zadania GKRPA w Pleszewie
Przewodnicząca
Izabela Świątek
Sekretarz
Marta Dajczak
Członkowie
Angelina Wołowicz
Waldemar Szuszczyński
Barbara Malińska
Aneta Gramala – Klińska
Marlena Kopaczewska
Bożena Grabowska
Kinga Twardowska
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana jest do inicjowania działań:
- interwencyjnych poprzez udzielanie osobom uzależnionym i członkom ich rodzin pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
- przyjmowanie wniosków o zastosowanie leczenia lub objęcie terapią,
- motywowanie i zobowiązywanie do podjęcia leczenia odwykowego,
- kierowanie do biegłych w przedmiocie orzekania o uzależnieniu,
- kierowanie spraw do sądu o wydanie orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
- podejmowanie działań zmierzających zapobieganiu przemocy w rodzinie,
- kierowanie osób uzależnionych i uwikłanych w przemoc domową do specjalistów i instytucji świadczących usługi specjalistyczne,
- inicjowanie działań zmierzających do animacji i aktywizacji środowiska lokalnego w niesienie pomocy osobom z problemem alkoholowym i problemem przemocy,
- inicjowanie i organizacja szkoleń, debat i konferencji w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie,
- profilaktycznych poprzez działalność informacyjną i edukacyjną w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy:
- inicjowanie działań na rzecz rozwiązywania problemów uzależnień, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- inicjowanie i prowadzenie kampanii informacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej,
- poodejmowanie działań o charakterze edukacyjnym ze szczególnym naciskiem na promocję zdrowego stylu życia, kierowanych do dzieci i młodzieży,
- wspieranie realizacji pozalekcyjnych programów sportowych, opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- na rzecz ograniczenia dostępności alkoholu:
- prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych,
- podejmowanie działań wobec firm prowadzących reklamę napojów alkoholowych
w sposób niezgodny z przepisami, - podejmowanie działań informacyjnych i profilaktycznych skierowanych do kierowców pojazdów mechanicznych,
- prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych pod kątem zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Do realizacji kluczowych zadań Komisji powołane są dwa zespoły robocze:
- Zespół ds. motywowania do leczenia,
- Zespół ds. kontroli i opinii.
Terminy posiedzeń zespołów roboczych odbywają się raz w miesiącu (terminarz spotkań umieszczono w załączniku). Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na posiedzeniach plenarnych nie rzadziej niż raz na kwartał.
Harmonogram spotkań Zespołów:
Zespół ds. kontroli i opinii
Zespół ds. motywowania do leczenia
90 mln zł na poprawę bezpieczeństwa pracy
Płatnicy składek mogą już ubiegać się o dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Łącznie na ten cel przeznaczono 90 mln zł.
W czerwcu ruszyła nowa edycja konkursu ZUS. Pracodawcy w ramach konkursu mogą zdobyć dofinansowanie, między innymi na zakup sprzętu, który poprawi bezpieczeństwo pracy na wysokości, zakup urządzeń oczyszczających i uzdatniających powietrze czy chroniących przed hałasem i promieniowaniem. Każdy wnioskujący może otrzymać dofinansowanie wynoszące od 10 do 300 tysięcy złotych brutto, jednak maksymalna wartość dopłaty nie może wynieść więcej niż 80 proc. wartości projektu.
O dofinansowanie mogą ubiegać się nie tylko płatnicy składek, którzy zatrudniają pracowników. Wniosek mogą złożyć także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników, o ile odprowadzają za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Co ważne w konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy m.in. nie zalegają z opłatą składek i podatków. Z dofinansowania nie skorzystają natomiast płatnicy, którzy otrzymali w ciągu ostatnich 3 lat dofinansowanie z ZUS lub zostali w tym czasie zobowiązani do jego zwrotu.
Wnioski od 6 czerwca do 8 lipca
Wnioski o dofinansowanie projektów na poprawę bezpieczeństwa pracy będą przyjmowane do 8 lipca, wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl. Najlepsze projekty poprawiające bezpieczeństwo i higienę pracy, zmniejszające zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi czy też redukujące niekorzystne oddziaływania czynników ryzyka wybiorą eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.
Szczegółowe warunki konkursu oraz wzory dokumentów dostępne są na www.zus.pl/prewencja, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Pytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl.
Tekst: ZUS