Historia terenów kolejowych na kartach wystawy
Tereny pokolejowe w Pleszewie od kilku lat przechodzą rewitalizację. Historia dworca sięga początków XX wieku, a pozostałe elementy powstały jeszcze wcześniej. Informacje o dziedzictwie kulturowym Pleszewa udostępniono wszystkim za pośrednictwem wystawy zewnętrznej w pobliżu pleszewskiej biblioteki.
Tereny pokolejowe w Pleszewie są największą ocalałą częścią infrastruktury niemal czterdziestokilometrowej linii wąskotorowej łączącej niegdyś Pleszew z Dobrzycą i Krotoszynem (kierunek południowo – zachodni), a także jedenastokilometrowego odcinka łączącego Pleszew z wsią Broniszewice (kierunek północny). Budowa odcinka łączącego Pleszew Wąskotorowy w Kowalewie ze stacją Pleszew Miasto zakończyła się w 1901 roku, jednak nie udało się wtedy oddać do użytku budynku dworca. Stało się to w 1903 roku, kiedy ukończono budowę całej linii. Obiekty infrastruktury technicznej (ekspedycja oraz parowozownia) przypuszczalnie powstały przed ukończeniem samego dworca.
Kolej prężnie się rozwijała, a do dzisiaj realizowane są przewozy na trasie Pleszew – Kowalew skomunikowane z odjazdami i przyjazdami pociągów na stacji normalnotorowej w Kowalewie. Dawne tereny pokolejowe to dziedzictwo kulturowe Gminy Pleszew. Z tego względu zdecydowano się na rewitalizację i stworzenie przestrzeni, która pozwala na połączenie historii ze współczesnością, poprzez nadanie im funkcji kulturotwórczej.
Historię całego terenu pokolejowego można poznać dzięki wystawie na skwerze przy pleszewskiej bibliotece. W skład zrewitalizowanego terenu wchodzi: Biblioteka Publiczna w budynku dawnego dworca, Zajezdnia Kultury w miejscu parowozowni oraz teren przeładunkowy, na którym powstał nowy parking typu Park&Ride wraz z przyległą ulicą Kolejową, która również została przebudowana. Chcemy poprzez wystawę przybliżyć mieszkańcom oraz odwiedzającym Pleszew historię terenu, który jest naszą pleszewską wizytówką i perełką na skalę światową – mówi Anna Bogacz, Rzecznik Prasowy UMiG w Pleszewie, współtwórczyni wystawy.