Ironia na Rynku
06
11
2017

Ironia na Rynku

Dodane przez Anna Bogacz 0

Czternaście ludzkich postaci stanęło na pleszewskim Rynku. To „Ironia 7 dni” Michała Batkiewicza – artysty rzeźbiarza, który zainaugurował swoją wystawę w Pleszewie.

 

Rzeźby Michała Batkiewicza stanęły na pleszewskim Rynku 3 listopada i będą eksponowane przez miesiąc. Wystawa składa się z czternastu nagich ludzkich postaci – siedmiu kobiet i siedmiu mężczyzn. Rzeźby odlane są z aluminium i mają 2,5 m wysokości. Ustawione są w sposób, by stopniowo zanikać w perspektywie. Przywodzą na myśl idealne atletycznie, ale i bezmyślne manekiny. Symbolizują współczesny świat, który ucieka od głębi przeżyć i wzruszeń.

 

Na wernisażu w Pleszewie obecny był sam autor „Ironii…”. Spotkał się m.in. z burmistrzem Miasta i Gminy Pleszew oraz lokalnymi mediami.

 

Michał Batkiewicz (ur. w Nowym Targu) to artysta rzeźbiarz, uczeń prof. Mariana Koniecznego. Swoją edukację artystyczną zaczął już od najmłodszych lat. W 1978 r. ukończył Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, a następnie w 1984 r. Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego.

 

Jest autorem monumentalnych realizacji, m.in. wykonał w skali 1: 3 replikę drewnianego polichromowanego i złoconego ołtarza Wita Stwosza z Kościoła Mariackiego w Krakowie dla Kościoła św. Jana Kantego w Chicago oraz zaprojektował i zrealizował drewniany kościół wraz z wyposażeniem w Lawton w USA.

 

Wykonał także wiele realizacji pomnikowych i plenerowych rozsianych w różnych miejscach globu. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych. Tworzy w drewnie, brązie, stali szlachetnej, szkle i kamieniu wykonując zarówno projekty, jak i realizacje we własnej pracowni Art-Studio Rzeźba Odlewnictwo w podkrakowskich Szczyglicach, w skład, której wchodzi zarówno pracownia, jak i odlewnia.

 

Artysta czerpie swoje inspiracje z natury i codziennej obserwacji, a jego rzeźby ciężko zaliczyć do konkretnego nurtu. Wykorzystuje w swoich pracach motyw zwierząt, jako nośnika wartości nieskalanych, a poprzez przypisanie im cech ludzkich skłania odbiorcę do autoironicznej oceny. Inne rzeźby z cyklu ,, cywilizacja’’ w których zestawia wyraziste, geometryczne formy z miękkością naturalnych kształtów mają za zadanie uświadamiać widzów w zakresie wpływu rodzaju ludzkiego na środowisko naturalne.

 

W 2003 r. otrzymał złoty medal za zasługi, przyznany przez prymasa Polski Józefa Glempa.

Wprowadził: Anna Bogacz

Wielkość czcionki
Kontrast