Budżet Obywatelski MiG Pleszew 2018

dodano 15 maja 2017

Rusza kolejna edycja BO, a razem z nią zmiany w Regulaminie. Teraz młodzież będzie miała swoją kategorię. Zobacz szczegóły!

To już czwarta edycja Budżetu Obywatelskiego Miasta i Gminy Pleszew. Znów do dyspozycji mieszkańców została oddana kwota pół miliona złotych, z czego 400 tys. przeznaczone jest na zadania inwestycyjne oraz 90 tys. na zadania pozainwestycyjne. Mniej, ponieważ z tej puli 10% czyli kwota 10 tys. zł. Przeznaczona jest do dyspozycji młodzieży w ramach Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. To młodzież między 15 a 18 rokiem życia będzie mogła zgłaszać swoje pomysły i tylko ona na nie głosować. – Był to postulat Młodzieżowej Rady Miejskiej Pleszewa. Młodzi ludzie chcieli mieć swój udział w tworzeniu życia społecznego swojego Miasta i Gminy, a my im to umożliwiamy – tłumaczy Arkadiusz Ptak, zastępca Burmistrza MiG Pleszew.

Kolejną zmianą jest likwidacja tradycyjnego (papierowego) systemu głosowania, czyli kart do głosowania. – Niestety poprzednie edycje pokazały, że połowa oddanych głosów jest nieważna z uwagi na wielokrotność głosowania. Mieszkańcy oddawali głos np. elektronicznie, a następnie na kracie do głosowania. W efekcie wszystkie głosy oddane przez tę osobę były nieważne – mówi zastępca burmistrza. Teraz uprawnieni do głosowania czyli osoby będące w Rejestrze Wyborców MiG Pleszew będą mogły głosować wyłącznie za pomocą specjalnej platformy internetowej. Każdy ma dwa głosy: jeden na zadanie inwestycyjne, jeden na pozainwestycyjne. Młodzież między 15 a 18 rokiem życia może głosować jeden raz na projekt Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. - Dla osób, które nie mają dostępu do Internetu, będą udostępnione publicznej miejsca głosowania, np w szkołach wiejskich czy w Bibliotece Publicznej. Głosujący będzie musiał tylko podpisać specjalne oświadczenie – dodaje burmistrz.

Ponadto zmieniły się zasady oceny zgłoszonych projektów. Nie będzie ich już oceniał Zespół Opiniujący. Najpierw – jak dotychczas – każdy wniosek przejdzie weryfikacje formalną. Urzędnicy sprawdzą, czy jest on zgodny z zadaniami Gminy. Nowością jest także lista poparcia czyli lista z podpisami mieszkańców popierających pomysł, która musi być dołączona do wniosku. W przypadku zadań inwestycyjnych jest to 100 podpisów, pozainwestycyjnych i młodzieżowych natomiast – po 50 podpisów. W drugim etapie odbędzie się publiczna prezentacja projektów. Każdy wnioskodawca będzie musiał w ciągu 5 minut w dowolnej formie przedstawić swój pomysł. – Chodzi o to, by każdy mieszkaniec miał szansę zapoznać się z wnioskiem przed głosowaniem i zapytać o szczegóły – tłumaczy Anna Bogacz, rzecznik prasowy UMiG w Pleszewie.

Harmonogram BO pozostaje bez zmian. Wnioski można składać w terminie 1-30 czerwca. Głosowanie potrwa od 1 sierpnia do 15 września br.

Regulamin BO – Pobierz!

Formularz zgłoszeniowy – Pobierz!

Wzór listy poparcia – Pobierz!

Oświadczenie – Pobierz!

 

 

« wróć